Annons

Stoppa tåget innan det är för sent

Det viktigaste med regionaltåget är att det stannar ofta och snabbt plockar upp resande längs vägen. Därför bör Sjuhärad få fler stopp och stationer.
Publicerad 16 oktober 2017
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Stationen i Hillared skulle må bra av att tågen ännu en gång stannade. Det skulle hela samhället och kommunen också göra.
Stationen i Hillared skulle må bra av att tågen ännu en gång stannade. Det skulle hela samhället och kommunen också göra.Foto: Anders Robertsson

Västtågsutredningen är ett viktigt framtidsdokument när det gäller hur Sjuhärad men även hela Västra Götalandsregionen bättre ska hållas samman. Målet är långsiktigt. 2035 ska Västsverige ha fått en tätare, rälsburen kollektivtrafik än idag.

Det handlar om att förstora arbetsmarknadsregionen men även till inte obetydlig grad om utvecklingen på landsbygden och i de mindre orterna.

Annons

Ska detta bli verklighet måste tågen stanna på fler ställen.

I nuläget finns det förslag om att öppna 13 nya stationer och stopp. Sex av dessa ligger längs Kust-till-kustbanan. Sjömarken, Hillared och Grimsås är tre av de aktuella orterna som finns med på listan. De har alla olika förutsättningar men likafullt snarlika behov; tågpendling är ett attraktivt sätt att resa och bör nyttjas om det så att säga ändå finns räls dragen genom samhället.

En station ger inte bara möjlighet att stiga på tåget. Det kan även bidra till både ökad inflyttning och växande lokal självkänsla.

Sjuhärad har bäst förutsättningar för att utöka tågpendlingen inom ramen för dagens trafikläge. Anledningen är dessvärre negativ. Järnvägen från Borås och västerut har inte – försiktigt uttryckt – fått samma möjligheter att gradvis utvecklas till det bättre, vilket trafiken till Trollhättan, Alingsås, Kungsbacka och Stenungsund/Uddevalla har fått. På dessa sträckor krävs på sina ställen fyrspår för att trafiken ska kunna expanderas ytterligare.

Det är bara att vara ärlig med fakta: Varje ny station eller hållplats innebär längre sammanlagd resetid. Dessutom är den nödvändiga infrastruktur som ska till knappast gratis. Men med ett växande lokalt engagemang kan kommunal medfinansiering av bättre tågförbindelser lättare motiveras om det dels tidigt görs klart vad en eventuell prislapp blir, dels ser till att den stannar vid en bråkdel av totalkostnaden.

En god princip i ett land där politiker av alla färger och riktningar hävdar att ”hela Sverige ska leva” är att se till att staten inte smiter från sitt ansvar.

Däremot måste de mindre samhällena och kommunerna skjuta till det som i dagsläget är minst lika viktigt, nämligen ett övertygande lokalt engagemang för att tågen ska stanna. Centerpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet i Svenljunga är i detta avseende ett regionalt föredöme. Initiativet som partierna tagit i fullmäktige, om att kommunen ska arbeta för ett tågstopp i Hillared, är i all sin enkelhet värt att uppmärksamma och hylla.

Mikael HermanssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons