Plankarna gör resorna dyrare

Igår ”avslöjade” Sveriges Radios Ekot att priset för att åka fast i en biljettkontroll skiljer sig åt från län till län.

Ledare

Det överraskar verkligen inte. Det hade varit betydligt mer förvånande om bötesbeloppet varit detsamma i Norrbotten och Stockholms län.

Straffavgiften verkar i praktiken påverkas av hur vanligt det är att folk åker utan biljett.

I Kalmar län sägerman sig ha små problem med tjuvåkning. Där känner man följaktligen inga större behov av att skrämmas genom höga bötesbelopp. I Västra Götaland som har ett av landets dyraste månadskort (1445 kronor) är straffavgiften också lägre än priset på månadskortet som kostar 1200 kronor.

Tumregeln borde annars vara att det är dyrare åka fast än att köpa en ny period. Så är det dock bara i 16 av 21 län.

Enligt Ekot (2/8) har priset på månadskorten ökat med 40 procent i snitt de senaste tio åren medan konsumentpriserna under samma period stigit med 13 procent. Men som fallet är med bötesbeloppen råder stora variationer. En jämförelse mellan Stockholms län och Västra Götaland faller ut till västkustens fördel.

Ett 30-dagars länskortblev 60 procentenheter dyrare i Stockholms län under perioden 2000 till 2011 medan det blev 13 procentenheter billigare i Västra Götaland.

Diskussionen blir dock missriktad om man inte samtidigt ser till att subventioneringarna under samma period ökade med tio procentenheter i Västra Götaland till 53, 7 procent av månadskortet och minskade ungefär lika mycket i Stockholms län. Minskade biljettpriser betalas via skattesedeln.

Kollektivtrafiken kommer att byggas ut mer och mer de närmaste åren.

Frågan blir då hurmycket vi är beredda att betala via skattsedeln och hur mycket som ska betalas av dem som faktiskt nyttjar kollektivtrafiken.

Nätverksgruppen planka.nu, som startades av syndikalisterna, vill rasera biljettkontrollsystemet och låta alla resor betalas via skattesedeln. I de regioner där de är aktiva (Stockholm, Göteborg, Skåne och Östergötland) bidrar de dock i praktiken till att driva upp både priser och bötesbelopp.

Man måste frågasig hur rättvist det är att den som aldrig tar tunnelbanan till jobbet tvingas betala via höjda skatter.

Ledarredaktionen