Annons

Amanda Broberg: Klimatkompensation som flyger

Allt fler flygbolag väljer att baka in klimatkompensation i biljettpriserna.
Amanda BrobergSkicka e-post
Kortledare • Publicerad 19 april 2019
Amanda Broberg
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
En SAS Airbus på väg in för landning på Kastups flygplats.
En SAS Airbus på väg in för landning på Kastups flygplats.Foto: Johan Nilsson/TT

SAS kompenserar sen en tid tillbaka ungdoms och- Eurobonusbiljetter, som står för ungefär 40 procent av biljetterna. Inrikesflyget BRA klimatkompenserar alla biljetter sen första april och på tisdagen meddelade Ving att de också börjar klimatkompensera, vilket charterflygbolaget TUI redan gör. Att näringslivet själva förstår att de måste väga upp sin klimatpåverkan är positivt. Kritiken mot flyget har på senare tid blivit allt mer högljudd.

Samtidigt är frågan hur stort intresset för att klimatkompensera på egen hand är. Lars Andersen, hållbarhetschef på SAS, menar att det var en försvinnande liten andel av kunderna som valde att själva klimatkompensera, vilket bidrog till att de bakade in priset i vissa av biljetterna istället. Samtidigt har regeringen återinfört den dyra flygskatten, som syftar till att straffbeskatta flyget då det är en klimatbov.

Annons

När beskattning nu kommer från ett håll och klimatkompensation bakas in i priserna från flygbolagens håll riskerar priset att skjuta ytterligare. Att det kostar att resa klimatvänligt är bra. Men snarare borde pengar gå till just klimatkompensation, och inte ytterligare en dyr skatt.

Att flygbolagen nu själva tar sitt ansvar tillsammans med konsumenterna räcker, och denna positiva utveckling borde vara anledning för regeringen att se över flygskatten.

Annons
Annons
Annons
Annons