Annons

Lars Näslund: Här visslar kungens mobil och framtiden förbi

Nu vet jag hur ringsignalen på kungens mobil låter. Nu vet kungen hur Borås bäst bevarade hemlighet låter.
Hällered
Lars Näslund
Publicerad 23 september 2017
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Kungen besöker Astazero.T h, Anders Danielsson vår nye landshövding.
Kungen besöker Astazero.T h, Anders Danielsson vår nye landshövding.Foto: Lars-Åke Green

Ja, låter och låter. Egentligen l å t e r AstaZeros testbana, eller ”proving ground” som termen i branschen lyder, inte särskilt mycket, normalt sett.

Inga tunga maskiner som stånkar, inga racerförare som pressar motorerna som hos närmaste grannen Volvo uppe i granskogen väster om Hällered på Alingsåsvägen.

Annons

Men, som Erik Gustaf Geijer skrev i Odalbonden 1811: Vad stort sker, det sker tyst.

Tyst och diskret, bakom höga stängsel, kodlåsta dörrar, skynken, jordvallar och bommar, gömmer sig extremt avancerad teknik tillsammans med skygga kunder inom fordons- och trafiksäkerhetsindustrin som runt om på AstaZeros 200 hektar av vägar och asfaltytor forskar och testar fram närmast hisnande lösningar för förarlösa bilar, lastbilar och trafikmiljöer där ingen vinglig cyklist eller mobilknarkande fotgängare ska riskera att bli påkörd.

Men det stannar inte där. Den dag tekniskt och juridiskt godtagbara lösningar kan släppa loss de robotstyrda fordonen öppnas vägen även till en miljömässig revolution: Fordonen kräver då så oerhört mycket mindre utrymme mellan sig. I städerna behöver de inte stå sysslolösa på parkeringsplatser halva dygnet när vi delar dem och de rullar konstant.

Ja, tankarna flyger lätt iväg när man som undertecknad, tillsammans med kung Carl XVI Gustaf, nye landshövdingen Anders Danielsson, Chalmers rektor Stefan Bengtsson, Rise (gamla SP) vd Pia Sandvik och ett 50-tal andra under torsdagen först fick lyssna till AstaZeros vd Peter Janevik om bolagets väg från fokus på ”aktiv säkerhet” till dagens ”autonoma transportsystem”.

AstaZeros vd Peter Janevik berättar bl a om att banan som en av de allra första i Sverige kunnat bygga upp ett eget 5G-nät för mobilen, med teknik från Ericsson. Lyssnar gör närmast (fr v) kungen, landshövdingen och kungens adjutant. Foto: Lars Näslund.
AstaZeros vd Peter Janevik berättar bl a om att banan som en av de allra första i Sverige kunnat bygga upp ett eget 5G-nät för mobilen, med teknik från Ericsson. Lyssnar gör närmast (fr v) kungen, landshövdingen och kungens adjutant. Foto: Lars Näslund.

”Utvecklingen här går mycket snabbare än vad jag trodde. Vi vill vara världens bästa testbädd”, sa Janevik och hade församlingens öron och ögon när videobilderna på vilka möjligheter som redan provas där, i skogen, projicerades på filmduken.

Som BT berättade i går var 71-årige kungen där för att ”ta emot” sin försenade 70-årsgåva från Chalmers (som äger banan tillsammans med Rise). För en person som är så pass genuint nyfiken på teknik och bilar måste det ha varit en höjdardag, som efter föredragningen fortsatte med den ena liveuppvisningen efter den andra.

Svårt att i text illustrera, men fascinerande var det, inte minst, när kungen klev in i företaget Sentients testbil där datorn styrde bilen att i hög fart, i snäva kurvor och med skrikande däck genom att spruta ut vit färg ritade upp en kungakrona på asfalten.

Här har kungen precis fått en åktur där roboten/datorn styrde honom runt i hög fart medan bilen ”ritade” en kungakrona. Foto: Lars Näslund.
Här har kungen precis fått en åktur där roboten/datorn styrde honom runt i hög fart medan bilen ”ritade” en kungakrona. Foto: Lars Näslund.

I en mening kan testbanan vid Hällered beskrivas som en för Borås kommun mycket begränsad verksamhet, även om platschefen Håkan Andersson berättar att de sedan invigningen i augusti 2014 gått från två till tio fast anställda på själva banan. (Därtill har AstaZero ett trettiotal anställda plus konsulter på kontoret på Lindholmen i Göteborg.)

Men vägg-i-vägg med marken som de arrenderar av kommunen har Borås satt av 30 hektar till en framtida företagspark. ”Den tanken lever och vi har en löpande dialog med AstaZero”, säger näringslivschefen Anders Glemfelt.

Mitt i testbaneområdet ligger den gamla gården Göksholmen. Där hoppas Håkan Andersson kunna skapa en liten konferensanläggning där de hemliga kunderna kan smida planer.

Annons

”Att renovera gården fanns från början i planen för det här året, men när vi beslöt att bygga ut banan fick vi skjuta det framför oss”, säger Andersson, som nu har banan i stort sett fullbokad.

Om ett par veckor är det meningen att första spadtaget tas för expansionen, en 700 meter lång och sju körfält bred raksträcka som ska kunna ta emot forskare och ingenjörer i juni nästa år.

Det rör alltså på sig där uppe i skogen. Resultaten lär påverka allas våra liv och vardag. Borås har att vårda och och göra sitt för att stötta. Kan hightech i skogen växa skvätter det på så mycket annat.

Kungens ringsignal på mobilen? En förnöjsamt visslande!

Annons
Annons
Annons
Annons