Annons

Tyst elbuss testas i Borås

Det är nästan helt tyst inuti elbussen när den startar. Elmotorn är i princip helt ljudlös. Det enda som hörs är fläktarna och passagerarnas småprat.
Borås • Publicerad 16 januari 2015
Just nu provas en ny elbuss i Borås. Under 14 dagar kommer den att trafikera linje 1 mellan Sjöbo och Hässleholmen. Men även om testet faller väl ut, dröjer det till dess att elbussarna blir ett permanent inslag i stadstrafiken. "Det kan nog ta en tio år i alla fall", säger Anette Carlson, moderat kommunalråd i Borås kommun.
Just nu provas en ny elbuss i Borås. Under 14 dagar kommer den att trafikera linje 1 mellan Sjöbo och Hässleholmen. Men även om testet faller väl ut, dröjer det till dess att elbussarna blir ett permanent inslag i stadstrafiken. "Det kan nog ta en tio år i alla fall", säger Anette Carlson, moderat kommunalråd i Borås kommun.Foto: Anders Robertsson
Karin Andersson har varit busschaufför i 24 år var glad över att få prova den nya bussen.
Karin Andersson har varit busschaufför i 24 år var glad över att få prova den nya bussen.Foto: Anders Robertsson

– Så mjukt och tyst den går, löd omdömet från Barbro Olausson, som var första passageraren ombord på premiärturen.

Den helt och hållet eldrivna bussen kommer under 14 dagar att testas på linje 1 mellan Sjöbo och Hässleholmen. Strax före lunchtid avgick premiärturen från Borås Resecentrum och första passagerarna ombord var Barbro Olausson tillsammans med maken Göran.

Annons

– Vi hörde faktiskt inte när bussen kom. Det var lite häftigt. Nu, när vi sitter här inuti reagerar man på hur följsamt den kör. Det här var en trevlig upplevelse, säger Göran Olausson.

Även för chauffören Karin Andersson, som har kört buss i 24 år, var elbussen ett välkommet tillskott i fordonsfaunan.

– Det är spännande att få prova något nytt. När jag provkörde i stan i går (torsdag), var det många gångtrafikanter som vände sig om när jag körde förbi. Det var lite roligt. Och bland kollegorna är det många som vill prova.

Enligt henne blir det under testtiden en liten omställning som chaufför.

– Just nu i början känns det lite ovant. Man ska navigera bland alla knappar på instrumentbrädan och lära sig hur allt fungerar. Samtidigt är det är ju fortfarande samma väg och samma gupp som vi kör på. Bromsarna tar lite mer, men annars är det ingen jättestor skillnad ifrån de andra bussarna när det gäller själva körningen.

Lokaltrafiken i Borås har ansvaret för att samla in synpunkter och reaktioner från både resenärer och förare under tiden att elbussen testas. Men Lars Holmqvist, VD för Borås lokaltrafik, kunde inte motstå frestelsen att själv åka med på premiärresan.

– Det här är framtiden. Den är tyst, och den släpper i princip inte ut några skadliga partiklar, vilket är perfekt för stadsmiljö.

Förutom de stora miljövinsterna med elbussar, finns det också ekonomiska argument, menar Lars Holmkvist.

– De är visserligen dyrare att köpa in, men samtidigt kostar de också bara i snitt en krona per kilometer i drift. På bara tre år är driftskostnaderna ikapp dagens diesel- och naturgasbussar. Nu hoppas jag att politikerna driver igenom det här, så att vi kan få elbussar på gatorna i vår stad.

Men trots en stark vilja hos politikerna i Borås att i sinom tid ersätta diesel- och naturgasbussarna med elbussar dröjer det innan de blir ett permanent inslag i kollektivtrafiken i Borås.

– Dit återstår det fortfarande en del. Frågan ska utredas, sen väntar upphandling, beställning och tillverkning med mera. Det kan nog ta en tio år i alla fall, kanske längre, säger Anette Carlson, moderat kommunalråd i Borås kommun.

Isak Andersson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons