Annons

Strumpföretaget E-socks i Borås anmält till KO

Telefonförsäljaren erbjuder strumpor för 19,90 kronor – men när fakturan dimper ner i brevlådan handlar det om ett avtal för tusentals kronor.
Borås • Publicerad 20 februari 2014
Foto: Anders Robertsson

Nu har Boråsföretaget E-socks anmälts till Konsumentverket närmare 15 gånger.

– Det är klart vilseledande, säger Erik Fröcklin på Konsumentverket.

Annons

Anmälningarna mot Boråsföretaget E-socks of Sweden började dyka upp i januari, men i måndags kom de flesta anmälningarna in. I anmälningarna till Konsumentverket skriver kunderna att de blivit lurade att delta i en marknadsundersökning och skulle få strumporna som ett tack och bara betala portot på 19,90 kronor, eller att de erbjöds strumporna utan att förbinda sig till något.

När fakturan sedan kommit är den på 18 kronor. Genom att betala fakturan tecknar kunderna en årsprenumeration på strumpor - som kostar närmare 200 kronor i månaden.

– Det de har fått hem är ett erbjudande om att ingå en prenumeration. Då får det inte kallas faktura, säger Erik Fröcklin.

När BT får tag på företagets vd Nicklas Krafve säger han så här om anmälningarna:

– Det blev fel från början. Vi hade inte koll på alla lagar.

Enligt Nicklas Krafve ska alla kunder kontaktas – och de ska inte behöva betala sina ofrivilliga prenumerationer.

– Vi håller på att ordna upp det, inga kunder ska behöva betala.

Vad Konsumentverket ska göra med de anmälningar som kommit in är ännu inte klart, mer än man tittar på ärendet. Men vilseledande avtal via telefonförsäljning är inget nytt.

– Vi ser ju ett allmänt problem med telefonförsäljning, säger Erik Fröcklin.

Så gör du om du blivit lurad

Om du har fått en faktura för något du inte beställt – betala inte!

Meddela företaget skriftligt att du inte beställt varan och att du inte tänker betala. Brevmallar finns på Konsumentverkets hemsida.

Bestrid även eventuella påminnelser eller betalningsanmärkningar.

Anmäl till Konsumentverket.

Spara kopior på alla fakturor och bestridanden.

Källa: Konsumentverket

Johanna Kämpe
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons