Annons

M: "Ta bort knutpunkten"

Tre flytande bussterminaler i stället för en gemensam knutpunkt i Borås. Det förslaget lanserar Moderaterna.
Borås • Publicerad 19 juli 2013
Foto: Lennart Magnusson
Foto: Illustration: Moderaterna i Borås

– Bättre framkomlighet och kortare restider, summerar Marie Fridén och Alexis Muoschopanis fördelarna.

De avfärdar samtliga tre huvudspår som har diskuterats som alternativ till dagens kritiserade busscentral på Södra torget (Allégatan, Lilla Brogatan och Resecentrum).

Annons

– Det finns ingen långsiktig lösning för något av alternativen, säger Alexis Mouschopanis.

En arbetsgrupp inom Moderaterna har i stället spånat vidare på en idé som tjänstemän inom tekniska och samhällsbyggnadsförvaltningen ursprungligen sådde fröet till:

– Om man har tät kollektivtrafik med flera angöringspunkter så behövs ingen central busstation alls, säger Marie Fridén.

Enligt förslaget (se skissen ovan) krävs ytterst små förändringar av dagens linjetrafik för att samtliga destinationer i Borås ska nås genom de tre föreslagna terminalerna.

– Grundtanken är hållplatser runt citykärnan, ordning och reda på en bussfri Allégata med grönt stråk och en tryggare situation på Södra torget, säger Marie Fridén.

Som BT berättat tidigare vill Moderaterna att Allégatan blir en paradgata med plats för fotgängare, cyklister och bilar – likt Vasagatan i Göteborg. Ett grönt stråk löper mitt på Allégatan, mellan Pinocchio och högskolan, med ett körfält för bilar på respektive sida. Breda trottoarer ska öppna för fler gatuserveringar och utökat folkliv.

– Det vore förödande för handeln att införa totalstopp för all trafik över en natt, men ett grönt stråk dämpar trafiken. Och på längre sikt, i takt med att staden växer och gångstråken i city utvidgas, trängs bilarna med automatik ut allt mer mot attraktiva p-hus, säger Marie Fridén.

Hon tillägger att det möjligen kan behövas någon typ av servicelinje med liten buss på Allégatan för att transportera människor som har svårt att gå till olika centrala servicepunkter.

Södra torget, som upplevs som otryggt av både busschaufförer och resenärer, blir antingen helt bussfri och öppen för annan verksamhet. Alternativt behålls en genomgående bussgata med mindre trafik än i dag på begränsad yta.

Moderaterna har ordförandeposten i både tekniska nämnden och samhällsbyggnadsnämnden och hoppas kunna få gehör för vidare utredning av förslaget i höst. Under alla omständigheter kommer frågan ingå som en del i Moderaternas handlingsprogram inför valet 2014.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons