Annons

Piloten sköt sig ut före kraschen

Strax före klockan 10 kraschade ett Jas Gripen-plan utanför Ronneby. Piloten som hann skjuta ut sig innan flygplanet störtade har förts till sjukhus – men är oskadd. En brand har brutit ut till följd av kraschen.
Olycka • Publicerad 21 augusti 2018
Polis bevakar området kring olycksplatsen. Bild från Blekinge Läns Tidning.
Polis bevakar området kring olycksplatsen. Bild från Blekinge Läns Tidning.Foto: Christoffer Robertsson

Räddningstjänsten vädjar till allmänheten att hålla sig borta från haveriplatsen eftersom brandröken är ohälsosam.

Planet kolliderade med en fågel under en övningsflygning klockan 09.45 på tisdagen, omkring åtta kilometer norr om F 17 utanför Ronneby. Piloten sköt ut sig ur flygplanet, och 10–15 minuter senare var en räddningshelikopter på plats, enligt Försvarsmakten.

Annons

– Piloten stötte på en grupp större fåglar och upplever att planet inte går att manövrera. Han försöker landa men det går inte och han skjuter ut sig, säger flottiljchefen Lars Bergström till TT.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Flygtrafikledningen hade kontakt med piloten under hela förloppet, enligt Försvarsmakten.

– Vi såg hela förloppet från flygledartornet. Det handlade om några få minuter, säger han.

– Vi är väl övade och drillade för ett sådant här haveri. Men som person blir man berörd, det är ju en flottiljchefs mardröm.

Piloten fördes efter olyckan till sjukhus för kontroll.

– Han är oskadd och mår efter omständigheterna väl. Det är ändå en viss påfrestning när man skjuter ut sig som pilot, säger Försvarsmaktens presschef Philip Simon.

Piloter är instruerade att vid olyckor försöka styra bort från tätbebyggda områden. Det är oklart från vilken höjd piloten sköt ut sig, men den bedöms som "ganska låg". Han var på ungefär 1 000 meters höjd när planet destabiliserades av fågelkollisionen. Enligt Lars Bergström kommer piloten att kunna återgå i tjänst igen ganska omgående.

Åke Harrysson bor i närheten av nedslagsplatsen norr om Möljeryd.

– Jag stod ute och snickrade, då hörde jag en dov men ändå bastant knall. Då gick jag ut på gården och tittade. Då såg jag och hörde helikoptern. Den hörde jag nästan direkt efter smällen, den var där inom någon minut, säger han.

Poliser på plats är försedda med skyddsmasker. Bild från Blekinge Läns Tidning.
Poliser på plats är försedda med skyddsmasker. Bild från Blekinge Läns Tidning.Foto: Johanna Rundgren
Bild från Blekinge Läns Tidning.
Bild från Blekinge Läns Tidning.Foto: Johanna Rundgren

Kraschen inträffade i ett skogsområde och inte på själva flygplatsen. Efter kraschen har området spärrats av med hjälp av polis som också bevakar så att inga obehöriga tar sig in. Till följd av kraschen bröt en brand ut på platsen, enligt räddningstjänsten är branden begränsad och under kontroll.

Annons

Tillverkaren Saab har ännu inte velat kommentera om huruvida företaget kommer att vidta några åtgärder i samband med olyckan.

– Det är för tidigt att säga. Vi får återkomma kring sådana saker, säger Petter Larsson, pressekreterare på Saab.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) anser att olycksförloppet ändå visar att säkerhetsarbetet fungerar.

– Självklart går tankarna till piloten. Enligt den information jag har fått har piloten agerat precis som man ska göra i en sådan här situation och att han sedan hämtades upp relativt snabbt i en räddningshelikopter. Det här visar att flygräddningskedjan fungerar, säger Peter Hultqvist (S), till TT.

– Sedan avvaktar jag vad haverikommissionen och deras haveriutredning kommer fram till vad gäller orsak och verkan i den här olyckan.

Viktor ErikssonSkicka e-post
TT
Cecilia Klintö/TT
Klas Widestrand/TT
Emil Berglund/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons