Annons

Gamla Boråsbanan kan användas för spårvagn

Om och när en ny järnväg byggs mellan Borås och Göteborg, kan den gamla göra utmärkt nytta för pendlare på småorterna längs banan.
Borås • Publicerad 12 mars 2012
Duospårvagn av fabrikat Alstom på provtur på Bergslagsbanan 2006. Här har tågsättet stannat till vid Älvängens hållplats.
Duospårvagn av fabrikat Alstom på provtur på Bergslagsbanan 2006. Här har tågsättet stannat till vid Älvängens hållplats.Foto: Anders Robertsson
?För en gångs skull har vi rätt gott om tid att planera för duospårvagnar på Boråsbanan?, säger regionråden Birgitta Losman (MP) och Leif Blomqvist (S).
?För en gångs skull har vi rätt gott om tid att planera för duospårvagnar på Boråsbanan?, säger regionråden Birgitta Losman (MP) och Leif Blomqvist (S).Foto: Anders Robertsson

Det anser regionråden Birgitta Losman (MP) och Leif Blomqvist (S) som nu bjuder in till diskussion om duospårvagnar på sträckan.

– Detta är en idé jag haft i bakhuvudet under många år och som jag försökte lansera under min tid som kommunpolitiker i Göteborg, säger Leif Blomqvist, som också är Västtrafiks ordförande.

Annons

Duospårvagnar är en slags blandning av pendeltåg och spårvagn och har fördelen att kunna köra rakt in i städer med spårvägsnät, som Göteborg. De är lätta och accelererar snabbt till en toppfart kring 100 km/tim.

– Att så lite har hänt, beror på att järnvägssystemet runt Göteborg helt enkelt inte har kapacitet för mer trafik än vad man har i dag, förklarar Leif Blomqvist.

– Men när en ny järnväg är klar mellan Borås och Göteborg över Landvetters flygplats tror jag det skulle gå att få till en bra trafik med duospårvagnar från till exempel Hindås, Landvetter och andra orter som inte får koppling till den nya järnvägen, fortsätter han.

– Nu måste vi kolla hur starkt intresset är hos de berörda kommunerna. Den här järnvägen är lite baktalad, men vi vet att folk gärna väljer spårbunden trafik för att pendla och vill gärna försöka möta det behovet, säger Birgitta Losman.

Regionråden bjuder nu in till en sonderande första diskussion i slutet av mars.

De påpekar att även om den nya järnvägen känns väldigt avlägsen handlar det inte om mer än cirka tio år. Den tiden behövs för att planera, framhåller de.

Göteborgsområdet får inom kort en komplett ny järnväg med dubbelspår till Trollhättan, så här finns kapacitet. Fast duospårvagn passar inte här av ett annat skäl, förklarar Blomqvist.

– Den här järnvägen blir landets modernaste och byggs för den nya planeringshastigheten 250 km i timmen. Här blir spårvagnarna helt enkelt för långsamma och därför satsar vi på pendeltåg istället.

Kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson i Borås säger att man gärna tar upp ett samtal om hur den gamla järnvägen ska utnyttjas för pendling även i framtiden.

– Detta är inget vi har diskuterat särskilt mycket, men tanken är intressant. Jag har full förståelse om kommunerna vill ha fortsatta bra förbindelser för de orter som ligger längs banan, och Borås stad är definitivt intresserad av att kollektivtrafiken fungerar väl även i den här korridoren.

Duospårvagnar

Duospårvagnen har utvecklats i Tyskland och finns i och kring en rad europeiska städer, bland andra Manchester, Köln, Bonn och Kassel. Det handlar om något robustare spårvagnar för farter upp till cirka 100 km i timmen. En speciell teknik gör det möjligt att köra både på spårvägsnätets och järnvägsnätets skilda elsystem.

Spårvidden är densamma, 1435 mm, vilket gör att duospårvagnar skulle kunna köra rakt in i Göteborgs spårvägsnät från till exempel Boråsområdet eller Kungälv/Ytterby på Bohusbanan.

Försök med duospårvagnar har gjorts i Norrköping/Linköping, men stupade på att järnvägen mellan städerna är fullbelagd och att Linköping måste investera i ett spårnät.

Jan Lindsten
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons