Annons

Erik Jullander: Erik Jullander: Källkritik på gymnasiet – vi kommer!

Av vem och varför? Tänk om alla bara kunde ställa sig den frågan lite oftare. Jag lovar – internet skulle genast bli en trevligare plats att vistas på.
Erik JullanderSkicka e-post
KRÖNIKA • Publicerad 28 januari 2018 • Uppdaterad 29 januari 2018
Erik Jullander
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Vill din klass under vårterminen ha en lektion i källkritik av en journalist? BT:s Erik Jullander och ett gäng kolleger är beredda att rycka ut.
Vill din klass under vårterminen ha en lektion i källkritik av en journalist? BT:s Erik Jullander och ett gäng kolleger är beredda att rycka ut.Foto: Janerik Henriksson/TT

En 17-årig pojke greps av polisen för att förskräckligt mord på en sex år yngre flicka i ett parkeringshus.

På Facebook spreds nyheten om vem han var och hans familjs adress. En ung man uppmanade folk att storma polishuset för att ”slå ihjäl svinet”. Närmare 50 människor dök verkligen upp.

Annons

Kort därefter visade det sig att polisen misstagit sig, men 17-åringen var redan dömd. Han kände sig tvungen att lämna stan.

Exemplet är från den tyska staden Emden 2012 men lärdomen är universell och tidlös.

Tänk om alla som hjälpte till att underblåsa lynchjustisen, om än bara med en oansenlig ”like”, bara hade förhållit sig till denna enkla frågeställning först:

Av vem och varför?

Emdenfallet är naturligtvis extremt men visar med all tydlighet nätets förkrossande kraft. När snöbollen väl är satt i rullning är den svår att stoppa och det utnyttjas även politiskt.

En del människor som vill påverka andras åsikter drar sig inte för att skapa/dela falska nyheter som syftar till att väcka känslor. Hur kan det ens funka? Tja, får man tro en amerikansk studie från 2016 så delar mer än hälften av sociala medier-användare artiklar utan att ens läsa dem.

”Typiskt för den moderna informationskonsumtionen. Folk bildar sig en uppfattning på en summering, eller en summering av en summering, utan att göra sig besväret att gå djupare”, sa Arnaud Legout, en av forskarna, citerad i bland annat Washington Post.

Vi måste tala mer om källkritik och konsten att tänka efter före. På skolor, på arbetsplatser, i vardagen.

BT har under början av året välkomnat en rad mellanstadieklasser till redaktionen för att locka till lärande på temat.

Nu är vi i startgroparna för att ge oss ut till er på gymnasienivå.

Annons

Vill din klass under vårterminen ha en lektion i källkritik av en journalist på Borås Tidning? Jag och ett gäng kolleger är beredda på att rycka ut.

Av vem och varför? Jo, av oss för att vi tycker att ämnet är så viktigt. Inte minst ett valår som detta.

För frågor och anmälningar – hör av er till mig.

Annons
Annons
Annons
Annons