Det här har svenskarna googlat mest

Sverige Artikeln publicerades
Fotbolls-vm är årets mest trendande sökning på Google.
Foto: Maja Suslin /TT
Fotbolls-vm är årets mest trendande sökning på Google.

Fotbolls-vm, Aviccii och valet har väckt intresse hos svenskarna i år, visar Googles statistik över årets söktrender.

– Söktrenderna är en återspegling av nyheter, händelser och människor som definierat året, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google Sverige.

Varje dag görs över 55 miljoner sökningar på GoogIe i Sverige. I år toppas listan över mest trendande sökningar av "vm".

– Vi ser både sökningar på "vm" men också mer specifika sökningar som är relaterade till turneringen, till exempel "Sverige-Schweiz", som hamnar högt på listorna, eftersom det var en så viktig match, säger Andrea Lewis Åkerman.

”Man ser att dessa sökningar är relaterade till ämnen som det skrivits om mycket i media”

Det svenska valet har väckt ett enormt intresse i år, sett till Googles söktrender. Både valresultatet, men också mer komplexa sökningar som "Vad står partierna för?" och "Vad ska jag rösta på?"

– Svenska valet är en röd tråd i nästan alla kategorier, säger Andrea Lewis Åkerman.

De allra flesta sökningarna handlade dock inte om regeringsbildningen, utan gjordes inför valet.

– Man vill göra valkompasser och skaffa sig mer information. Man vill veta vad partierna står för och få svar på praktiska frågor om hur man röstar, säger hon.

Bland mest trendande personer på Google förekommer flera kända personer som gått bort, så som Tim "Avicii" Bergling, Lill-Babs och Frank Andersson.

– Men vi ser också en del nya uppstickare, till exempel Albin Lee Meldau som deltog i "Så mycket bättre" och hamnar tvåa på listan, säger Andrea Lewis Åkerman.

Varje år förekommer oväntade och lite lustiga söktrender. Exempelvis "Varför är O’boy slut?".

– Men tänker man ett steg längre ser man att även dessa sökningar är relaterade till ämnen som det skrivits om mycket i media, säger Andrea Lewis Åkerman och syftar på O´boy-bristen på grund av tillverkningsproblem i augusti.

Hon säger att man kan se att svenskars sökbeteende har förändrats med åren.

– Förr sökte vi på väldigt korta och enformiga ord. I dag söker man på mycket mer komplexa meningar och uppbyggnader. Vi är också otåliga och vill ha svar direkt, jämfört med tidigare, säger hon.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.