Annons

Blev grillfavorit – efter namnbyte

2009 såldes det omkring två miljoner flintastekar, enligt matföretaget Scan. Slår man ut det under grillsäsongen juni till augusti betyder det att det grillades 22 000 flintastekar per kväll.
Borås • Publicerad 8 juli 2012
Foto: Anders Robertsson

Flintasteken lanserades på 1970-talet. Då kallades köttbiten för rysstek. Anledningen var att man vill sälja skinka inte bara till jul och påsk utan även på sommaren. Köttet sågades rakt över alla muskler, något som ansågs vara fel enligt vissa.

Ryssteken sågades även av kunderna och skulle läggas ner. Men i början på 80-talet genomfördes ett namnbyte inspirerat av familjen Flintstone. Och så började sommarfavoriten sin framgångssaga.

Annons

När BT pratar med några butiker om flintasteken har samtliga uppfattningen att flintasteken är lite uttjatad och att den inte säljs lika mycket längre. Men det stämmer inte enligt Scan.

– Flintasteken har gått väldigt bra de senaste åren. Den är lika populär som innan, vi ser inga minskningar utan tvärtom, säger Robert Lundgren, produktgruppchef för kött på Scan.

Med inspiration av amerikansk styckning är flintasteken skivor på mellan 2 och 3 centimeter av skinkan. Man skär rakt över med ben och svål, så att man får ett stort platt stycke att grilla eller pannsteka.

Källa: Svenskt kött

Anna Kjellsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons