Blev grillfavorit – efter namnbyte

Borås Artikeln publicerades

2009 såldes det omkring två miljoner flintastekar, enligt matföretaget Scan. Slår man ut det under grillsäsongen juni till augusti betyder det att det grillades 22 000 flintastekar per kväll.

Flintasteken lanserades på 1970-talet. Då kallades köttbiten för rysstek. Anledningen var att man vill sälja skinka inte bara till jul och påsk utan även på sommaren. Köttet sågades rakt över alla muskler, något som ansågs vara fel enligt vissa.
Ryssteken sågades även av kunderna och skulle läggas ner. Men i början på 80-talet genomfördes ett namnbyte inspirerat av familjen Flintstone. Och så började sommarfavoriten sin framgångssaga.
När BT pratar med några butiker om flintasteken har samtliga uppfattningen att flintasteken är lite uttjatad och att den inte säljs lika mycket längre. Men det stämmer inte enligt Scan.
– Flintasteken har gått väldigt bra de senaste åren. Den är lika populär som innan, vi ser inga minskningar utan tvärtom, säger Robert Lundgren, produktgruppchef för kött på Scan.