Allt mindre mjölk i glasen

Mjölken sinar i de svenska hemmen. Sedan åttiotalet har vi nästan halverat vår konsumtion.
Frågan är om det är bra eller dåligt?
Vad tror du? DISKUTERA!

Borås
Foto:
Foto:
Foto:

Mjölk tillhör ett av våra mest debatterade livsmedel. Under senare hälften av 1900-talet har vi fått lära oss att mjölk är nyttigt, bra, ja till och med ett helt nödvändigt inslag i vår kosthållning. Inte så konstigt egentligen med tanke på att mjölk är det första vi får i oss när vi föds och utgör för de flesta av oss den enda näringskällan under våra första levnadsmånader. Må vara att den mjölken kommer från moderns bröst och inte får kons spenar.

Och vem har inte hört att mjölk ger både starka ben och friska barn? Var du ung på åttiotalet bar du säkert en liten vit knapp där det med röd text och ritad stil stod skrivet att mjölk är livet. Alla minns vi Emma Sjöberg och hennes minimjölk, trots att det är närmare 20 år sedan Arla lanserade den reklamkampanjen.

Men hur är det egentligen? Är den vita och livgivande drycken verkligen så nyttig? Ämnet har diskuterats livligt de senaste åren och i takt med att mjölkens självklara närvaro på det svenska köksbordet ifrågasatts har också konsumtionen minskat.

Siffror från Jordbruksverket visar att vi i dag dricker ungefär hälften så mycket mjölk som vi gjorde på 1980-talet. Då drack vi i snitt 160 liter per person och år jämfört med strax över 90 liter år 2009.

Alltså från ett snitt på cirka två glas om dagen till ett. Frågan är om det finns någon fara i detta?
– Mjölk är bra att dricka, framförallt för barn, säger Anna Bjerklund, dietist på Södra Älvsborgs sjukhus.
– Man rekommenderar barn som växer att dricka en halv liter mjölk varje dag. Det är en utmärkt källa till kalcium som behövs för att göra skelett och tänder starka. Dessutom innehåller mjölken nästan alla andra viktiga näringsämnen bortsett från järn och c-vitamin.

Hon tycker också att man även som vuxen bör fortsätta att dricka mjölk, även om det då inte är lika viktigt.
– Som vuxen äter man en större mängd mat och det är därför lättare att få i sig alla de näringsämnen man behöver, förklarar Anna Bjerklund.

Finns det då inga faror med mjölkdrickandet?
– Det är klart att man inte ska överkonsumera, vare sig mjölk eller något annat. Ett för stort energiintag kan exempelvis göra att man går upp i vikt.

Hon påpekar också att det går utmärkt att ersätta mjölken med andra mejeriprodukter så som ost, fil eller yoghurt.
– Men då ska man helst välja naturell smak istället för den smaksatta och sötade varianten, framförallt när det gäller barn.