Annons

Ingen EM-titel – men Bolsa fick ändå pris

UF Bolsa har satts på prov i Italien. Efter utfrågning av juryn blev väntan på besked om placering i mästerskapet nervös.
Ulricehamn • Publicerad 23 juli 2010

Även om de inte blev Europamästare kammade de hem ett fint pris.

cagliari Sent i går kväll meddelades vilken nation och UF-företag som kammat hem Europamästerskapet som avgjordes i Cagliari på Sardinien.

Annons

Glädjen blev stor hos UF Bolsa när de kammade hem ett av Europamästerskapets priser, nämligen FedEx Access Award.

Juryn, som imponerats av ungdomarnas framgång och beslutsamhet att vidare-? utveckla företaget och dess produkt, motiverade det med att UF Bolsa verkligen förstått betydelsen av att snabbt och säkert leverera sina varor och internationell handel för att få verksamheten att växa.

I ett pressmeddelande från arrangören säger UF Bolsa att de lärt sig mycket av året som UF-företag:

– Vi har lärt oss att skapa kontakter och driva ett företag. Man måste jobba hårt för att nå framgång, fungera i grupp, lösa konflikter och ha mål.

Själva mässan, som var förlagd utomhus i stadshusets pelargång, gav UF Bolsa möjlighet att spana in konkurrensen.

– Danmark hade en leksak för att aktivera grisar på grisfarmer, Norge hade en lap-topstrumpa i stickat lusekoftamönster, berättar UF-representanten Johanna Heleander om några företag som stack ut från mängden.

Även Malta och Tyskland var vassa med sitt återvunna glas samt kundrådgivning för energibesparing till privatpersoner.

I går fick UF Bolsa sista chansen inför kvällens stora middag samt prisutdelning att imponera på juryn, som anordnade utfrågning av företagen.

– Det är en panelintervju där juryn frågar ut eleverna om deras år och vad de har för framtidsplaner.

Mässan skilde sig mycket från vad UF Bolsa vant sig vid under sitt succé-år.

Annons

– Det är väldigt varmt och trångt med mindre montrar och mycket folk, säger marknadschefen Emma Nilsson och pustar ut.

UF Bolsa är en framgångssaga. Nyligen omvandlades det till aktiebolag. Under året har man omsatt 200?000 kronor och weekendbagen ska säljas på lyxvaruhuset NK.

Europamästerskapet heter egentligen Junior Achievement-Young Enterprise Europe Company of the Year Competition 2010.

Hannah Larsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons