India Garden minskar sitt matsvinn – via en app

Ulricehamn Artikeln publicerades
Restaurangen India Garden i Ulricehamn är den första att ansluta sig till appen ResQ som bidrar till minskat matsvinn.
Foto:

På bara två veckor säljer India Garden nu ett flertal mål om dagen som annars skulle slängas i soporna. Restaurangen är den första i Ulricehamn att ansluta sig till appen ResQ – som kort och gott räddar mat.

Strax efter lunchtid börjar den värsta ruschen lägga sig inne hos Saru Gurungi, som är restaurangchef på India Garden i Ulricehamn. Det är också under den här tiden man kan köpa den mat som blivit över – via en app.

– Till en början var det inte så många som köpte mat via appen, men den senaste veckan har det varit 2-3 stycken varje dag, säger hon.

India Garden är den första restaurangen i Ulricehamn som har anslutit sig till appen ResQ som kämpar för att minska matsvinnet. Via appen lägger restauranger in hur många portioner mat de har kvar från dagen. Konsumenterna kan då se vilka restauranger som har mat över och beställa via appen eller hemsidan för ett rabatterat pris.

– En måltid hos oss via appen kostar bara runt 40 kronor, säger Saru Gurungi.

India garden anslöt sig till appen just för att bidra till minskat matsvinn – vilket också börjar ge resultat.

– Vi slänger mindre mat nu och de gäster som kommer hit tycker att det är positivt.

Enligt ResQs hemsida har över 200 000 måltider och cirka 65 000 kilo mat räddats på över tusen olika restauranger sedan starten i januari 2016. Appen har sitt ursprung i ett tyskt och ett finskt företag och har varit förankrad i Sverige sedan maj 2017. Saru Gurungi tycker att fler restauranger borde ansluta sig till ResQ.

– Det är jättebra för miljön och roligt att kunna bidra. Nu sparar vi mer pengar och slänger mindre mat vilket är jättebra.