Annons
Nyheter

Clinton har störst spenderbyxor

Hillary Clinton har inte bara ett övertag över Donald Trump i opinionsmätningarna inför presidentvalet i USA. Hennes spenderbyxor är dessutom mer än dubbelt så stora som hans. Nu blir det siffertungt - men valrörelsen i USA är en mångmiljardhistoria.(TT)
Publicerad 28 oktober 2016

Nu blir det siffertungt - men valrörelsen i USA är en mångmiljardhistoria. Den demokratiska kandidatens kampanj och den "super-pac" som stöttar henne har spenderat nära 3,26 miljarder kronor på olika former av reklam under valrörelsen, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Republikanen Trump och de två superkommittéerna på hans sida har under samma period lagt drygt 1,33 miljarder kronor på reklam.

Annons

Enorma reklampengar

Donald Trump sade nyligen till CNN att han skulle lägga närmare en miljard kronor av sina egna pengar på sin presidentvalskampanj. Men så lär det inte bli, rapporterar NBC News. I slutet av september hade han spenderat 507 miljoner egna kronor, och hans kampanj har beställt reklam för 293 miljoner kronor från den 20 oktober fram till valet den 8 november.

Hillary Clintons kampanj och "super-pac" har under samma period budgeterat för att lägga totalt 498 miljoner kronor på tv-reklam.

Trump har skulder

Trump rapporteras dessutom ha likviditetsproblem. Den republikanske presidentkandidaten har "bara" 145 miljoner kronor tillgängliga, och dessutom 18 miljoner i skulder, enligt den federala valmyndigheten FEC, som reglerar kampanjfinansiering i USA. Med hjälp av sina superkommittéer kommer han att ha 612 miljoner kronor under valrörelsens slutspurt.

Samtidigt har Clinton med kommittéernas hjälp tillgång till sammanlagt 1,39 miljarder kronor.

Men Donald Trump har ett ess i rockärmen: Han är en mästare på att få genomslag i medierna. Enligt ett analysföretag kommer han när valet är över att ha fått ett utrymme i massmedierna värt cirka 45 miljarder kronor - helt gratis. Mer än dubbelt så mycket som Hillary Clinton.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons