TT-Sport

Kalla nobbar sociala medier under VM

TT-Sport Artikeln publicerades

Charlotte Kalla har hundratusentals följare i sociala medier. Men i jakten på VM-formen läser hon inte kommentarerna. - Det är lite tråkigt kanske, säger hon. Längskidstjärnan Charlotte Kalla har haft en tung säsong inför VM i Seefeld.(TT)

Längskidstjärnan Charlotte Kalla har haft en tung säsong inför VM i Seefeld. 31-åringen, som för ett år sedan tog ett guld och tre silver vid OS i Pyeongchang, har ännu inte vunnit i världscupen utan varit tvåa som bäst.

I hennes kommentarsfält på sociala medier visar majoriteten av följarna sitt stöd, andelen kritiska och negativa kommentarer är klart färre. Kalla lägger å sin sida ingen tid och energi på det som skrivs.

– Det är det som är lite tråkigt kanske... att jag aktivt inte läser så mycket kommentarer eller kommenterar. Jag vet med mig att det finns enormt mycket kärlek som man också skulle kunna ta till sig. För att jag ska kunna fokusera på det jag behöver har jag valt att inte vara så interaktiv. Det funkar bäst för mig, säger Charlotte Kalla.

De svenska landslagsåkarna har olika förhållanden till sina flöden på internet. Med ett stundande VM i radio och tv, och med medaljer på spel, ökar intresset från svenska folket och därmed interaktionen. Medaljhoppet Maja Dahlqvist påverkas inte av det.

"Vet vad som är rätt"

– Jag har varit väldigt skonad i mina egna sociala kanaler från negativa kommentarer. Än så länge har det varit enbart positiva grejer, skulle jag säga, säger hon och fortsätter:

– Det är väl olika från person till person. Jag bryr mig inte, folk får tycka vad de vill. Sedan vet jag vad som är rätt och inte.

TT: Hur kommer du hantera sociala medier på VM?

– Jag kommer nog göra som vanligt. Tycker inte att det kostar någon energi.

TT: Har ni några speciella regler om vad ni får lägga ut, eller tycka till kring?

– Jag tror inte det. Det är väl sunt förnuft misstänker jag.

Ebba Andersson håller med sin landslagskollega. Och kommer inte gå in i någon österrikisk VM-bubbla utan sociala medier.

"Inget intresse"

– Jag kommer bara fortsätta som jag har gjort, inte göra några konstigheter. Gör jag det blir det som att jag trycker ännu mer på att "Gud, nu är det verkligen något alldeles speciellt och extra som sker här". Jag tror att det blir viktigt att försöka göra så som man gjort tidigare under säsongen, säger hon.

Det blir allt vanligare att professionella idrottare går in i betalda samarbeten som kräver mer aktivitet i sociala medier. Det är däremot inget för Oskar Svensson, OS-femma i sprint förra året.

– Jag har bra samarbeten. Så klart skulle man tjäna mer på att lägga ned tid på sociala medier. Men det är inget intresse som jag har just nu, säger han.