Annons
Nyheter

Blågult bekvämare med eget budskap

Spelarnas välvilja till traditionella medier har visat sig vara sisådär, men i de sociala medierna växlar Svenska fotbollförbundet upp inför EM i Frankrike. - Det ska tanka vårt varumärke med så bra värden som möjligt, säger Svenska fotbollförbundets kommunikationschef Niklas Bodell.(TT)
Publicerad 27 maj 2016

Efter playoffmatcherna mot Danmark som tog Sverige till EM blev det klart och tydligt att det svenska landslaget utöver danskarna även slagits mot den mer diffusa motståndaren "media". Frostigheten i press-spelet har fortsatt in på EM-uppladdningen, där flera spelare berättat att de helst slipper prata med journalister.

””

Och kanske kan Lustig i framtiden få sin önskan igenom. Fotbollsförbundet jobbar mer än någonsin med att skapa en egen "hype" genom att självt lägga ut material i sociala medier. Förutom konton på Instagram och Facebook har även en app som visar landslaget bakom kulisserna lanserats inför det stundande mästerskapet.

Annons

Ungefär parallellt med att landslaget höll pressträff i tisdags ordnades en chatt med Albin Ekdal och John Guidetti, där vem som helst kunde ställa frågor till spelarna.

””

Vill bestämma själv

Lustig ser fördelar med att själva styra budskapet, i stället för att gå via medierna.

””

Spelarna är själva mer eller mindre aktiva på sociala medier. Många har ett konto på någon av de större plattformarna för att om än inte interagera med så i alla fall göra sig synliga för supportrarna.

””

TT: Läser du kommentarerna?

””

Inga nakenchocker

De nya möjligheterna att publicera sig gör kanske att de jobbiga frågorna undviks, men öppnar också utrymmen som tidigare varit stängda - som omklädningsrummet - för allmän beskådan.

””

Några riktlinjer för hur spelarna får använda sina sociala medier finns inte, utan förbundet litar på det goda omdömet.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons