Smala intressen lockar många till loppis
Nischade loppisar har blivit ett alternativ för den som letar efter något särskilt. Kameror, serietidningar och elektronik är några exempel, ett annat är Retrobarnloppisen i Kärrtorp i södra Stockholm. Idén föddes i en Facebookgrupp för retrobarnvagnar och i höst firar loppisen fem år.
””
Stort intresse
Japanloppisen i Sundbyberg har funnits sedan 2012. Intresset brukar vara stort, besökssiffran har varit uppe på 1 500 personer. Camilla Franzén som arrangerat loppisen sedan 2016 tror att en förklaring till att den är så populär är att man både kan hitta saker som är svåra att få tag på, men som också sälja sånt som är svårt att bli av med på en vanlig loppis.
””
Både Jenni Godoy och Camilla Franzén tycker det är bra att ha en tydlig inriktning för loppisen. Retrobarnloppisen har tonvikt på barnkläder från 1950- till 80-talet och retroinspirerade barnkläder, men även leksaker, vuxenkläder, barnvagnar och inredning från tidsperioden får plats. På Japanloppisen säljs saker från, eller med tydlig inspiration från Japan.
Facebook och Instagram
Sociala medier har gjort det lätt att nå ut till målgruppen.
””
Camilla Franzén använder sig mycket av Facebook och vill slå ett slag för att skapa event och vara aktiv på eventets sida.
””
TT