Omotiverade förklarar inte Pisa-tapp
Varför har svenska elevers resultat störtdykt i den internationella Pisa-undersökningen? Frågan har ställts åtskilliga gånger sedan Sveriges bottennapp i senaste mätningen 2012 presenterades. Bland förklaringarna som lanserats är bristande motivation - att eleverna inte gör sitt yttersta eftersom Pisa-testen ändå inte har någon betydelse för betygen. Dessutom är de provtrötta efter att ha genomgått ett flertal nationella prov innan undersökningen.
Teori förkastas
Men teorin förkastas i rapporten som presenteras av Skolverket.
””
I undersökningen har man bland annat använt sig av den så kallade "ansträngningstermometern" som elever själva får fylla i när Pisa-testen görs. På skalan 1-10 får eleven redovisa hur mycket eller lite man har ansträngt sig vid provtillfället. 2003 var snittet 7,38 medan det 2012 visserligen gått ned, men enbart till 7,03. Även internationellt sett brister kopplingen mellan motivation och framgångsrikt Pisa-resultat, säger Hanna Eklöf.
””
Bäst i engelska
Skolverkets generaldirektör Anna Ekström kräver nu att man från såväl statligt, kommunalt och skolhåll fokuserar på att förbättra undervisningen.
Magnus Oskarsson, projektledare för Pisa i Sverige, säger samtidigt att resultatet stödjer tidigare kunskap och att svaren till Sveriges fall går att hitta på annat håll.
””
””
Stressigt schema
Nyligen gjorde niondeklassarna på Södertörns friskola i Stockholm årets Pisa-test. Trots stressigt schema var de motiverade men flera anser att det kan bli bättre.
””
TT