Annons
Nyheter

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

Kvinnliga krockdockor används inte, trots att det finns en prototyp framtagen och att kvinnor är överrepresenterade med whiplash-skador. Nu lovar infrastrukturministern att Sverige ska driva på för internationella krav på fordonstillverkare att använda även kvinnliga dockor.(TT)
Publicerad 24 januari 2018
””

Forskaren Astrid Linder har tillsammans med kollegor på Chalmers i Göteborg tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna. Undersökningar visar att resultaten av krocktester blir annorlunda om det är en manlig eller kvinnlig krockdocka som sitter i framsätet.

””

Inte kommit upp

””
Annons

Däremot är kvinnor överrepresenterade med whiplash-skador, påpekar Yvonne Wärnfeldt vilket kan vara ett tecken på att frågan åter borde undersökas. Transportstyrelsen kan dock varken ta ställning för industrin eller besluta om nya regler i frågan. Det är framförallt FN-organisationen UNECE, där Transportstyrelsen och Trafikverket deltar, som kan ta fram den här typen av regler. Däremot kan Sverige lyfta upp frågan på förhandlingsbordet.

””

Nedskalad man

Euro NCAP, den samarbetsorganisation som säkerhetstestar bilar, använder flera olika krockdockor i dag. En genomsnittlig man används, även dockor som är fem procent större och fem procent mindre än genomsnittet krocktestas. Den kvinnliga prototypen används alltså inte.

””

Det är inte enbart längd och vikt som skiljer den genomsnittlig manliga krockdockan från den kvinnliga. Den kvinnliga har exempelvis bröst och mindre muskelmassa än den manliga. Mängden muskelmassa är relevant när man ska återskapa vad som sker med kroppen i en krocksituation.

””

Politiken driver utveckling 

Astrid Linder anser att frågan behöver upp på en högre nivå. Det är de politiska besluten som driver utvecklingen.

””

Eneroth lovar att Sverige ska driva på för internationella krav på fordonstillverkare att använda även kvinnliga dockor.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons