Annons
Nyheter

Krav på lokalkunskap efter Saudibråk

Det är inte bara politiker och diplomater som kan dra lärdom av bråket mellan Saudiarabien och Sverige. Även små och medelstora svenska företag bör fundera över hur de sköter sina affärsförbindelser, påpekar Cherif Sayed, områdeschef på statliga Business Sweden.(TT)
Publicerad 29 mars 2015
Det är inte bara politiker och diplomater som kan dra lärdom av bråket mellan Saudiarabien och Sverige. Även små och medelstora svenska företag bör fundera över hur de sköter sina affärsförbindelser, påpekar Cherif Sayed, områdeschef på statliga Business
Det är inte bara politiker och diplomater som kan dra lärdom av bråket mellan Saudiarabien och Sverige. Även små och medelstora svenska företag bör fundera över hur de sköter sina affärsförbindelser, påpekar Cherif Sayed, områdeschef på statliga Business

Det var sannolikt många svenska företagsledare som suckade lättat när beskedet kom i helgen att tvisten mellan länderna var avblåst. Det förekom uppmaningar om bojkott av svenska varor på sociala medier, men mer blev det inte innan allt, åtminstone enligt de direkt inblandade, var business as usual.

””

Arla hårt drabbat

Annons

Krisen hann inte tillnärmelsevis få samma proportioner som när Muhammedkarikatyrerna publicerades i danska tidningar 2006. Den gången drabbades många nordiska bolag, främst Arla, av en långvarig bojkott som kostade företaget minst en halv miljard kronor.

En studie som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) gjorde ett par år senare visade att Arla i stort sett inte hade någon krisberedskap alls. Är företagen bättre förberedda nu?

””

Lärdomar?

TT: Vilka lärdomar ska företagen dra av den här krisen?

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons