Infekterad mjölkstrid vid slutmålet
Havredryckstillverkaren Oatly använder sig av formuleringarna "No milk. No soy. No badness." och "It´s like milk, but made for humans" i sin marknadsföring. Därför har branschorganisationen Svensk Mjölk stämt Oatly vid Marknadsdomstolen.
””
Vite på 14 miljoner
I drygt ett år har processen pågått i Marknadsdomstolen, och inlagor på sammanlagt hundratals sidor text har utväxlats mellan parterna. Från Oatlys sida bestrider man att företaget skulle ha gjort något fel.
””
Svensk Mjölk kräver att Oatly stoppar sin pågående reklamkampanj där mjölk framställs som ett tvivelaktigt livsmedel. Samtidigt vill man att domstolen dömer ut ett vite på totalt 14 miljoner kronor, som Oatly ska betala om företaget inte slutar med sina påståenden om mjölk.
Mjölk och hälsa
Till huvudförhandlingen har Svensk Mjölk kallat en sakkunnig, professor Arne Astrup från Danmark. Han är en internationellt erkänd nutritionsforskare och specialist när det gäller livsmedel och hälsa, säger Jonas Carlberg.
””
Oatly räds dock inte detta, utan menar att man har vetenskapligt stöd för att havrebaserade drycker är hälsosammare än mjölk.
””
TT