TT-Inrikes

Förtroendet för polisen på väg uppåt

TT-Inrikes Artikeln publicerades

Svenskarnas förtroende för polisen är på väg uppåt igen. - Vi såg det redan i samband med terrordådet i Stockholm förra året och den trenden håller i sig, säger statsvetarprofessor Henrik Ekengren Oscarsson.(TT)

Polisen var en av samhällsinstitutionerna som hade tappat i förra årets Förtroendebarometer från Medieakademin. Men i årets upplaga av undersökningen har förtroendet hämtat sig rejält.

Av de tillfrågade svarar 65 procent att de har ganska eller mycket stort förtroende för polisen, jämfört med 54 procent i förra årets undersökning.

– Generellt sett är det mycket som går uppåt, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Uppgång inför val

Undersökningen, som gjorts i samarbete med Kantar Sifo, presenterades på en pressträff i dag. Även förtroendet för institutioner som staten, riksdagen och facket har ökat enligt barometern.

– Vi vet från andra undersökningar, att just valår brukar det bli en "boost" för institutioner som regering och riksdag, säger Ekengren Oscarsson.

Bland toppinstitutionerna finns som vanligt universitet/högskolor, som ligger kvar på 65 procent. Domstolarna, som inte funnits med på listan tidigare, har ganska eller mycket stort förtroende hos 60 procent i undersökningen.

Ras för Postnord

På företagssidan har bland andra Ikea, Volvo och SAS ökat sitt förtroende det senaste året, medan förtroendet för klädkedjan H&M har gått ner från 30 till 20 procent.

Samtidigt fortsätter raset för Postnord. Bara 11 procent har nu ganska stort eller mycket stort förtroende för företaget, att jämföras med 16 i fjol.

– På ett par år har tre fjärdedelar av förtroendekapitalet försvunnit, säger Ekengren Oscarsson.

Precis som i fjol toppas Förtroendebarometern av Systembolaget, som ökat från 70 till 71 procent. Systembolaget följs av Ikea på 68 procent och Universitet/högskolor, Sveriges Radio och polisen på 65 procent.

I botten återfinns Twitter (6 procent), Flashback (7 procent), TV3 (8 procent) och Facebook, Feministiskt initiativ och Expressen (alla 10).

Undersökningen är gjord via en webbenkät den 16-23 februari med 1201 personer äldre än 15 år.