Annons
Nyheter

Fler konsumenter tar oberoende hjälp

Konsumentverkets nya upplysningstjänst Hallå konsument har lett till att fler svenskar tar oberoende hjälp i frågor som rör varor och tjänster. Konsumentverkets sammanställning visar att totalt 168 000 konsumentärenden hanterades av olika instanser under 2015, vilket är 45 000 fler än året innan.(TT)
Publicerad 3 maj 2016

Konsumentverkets nya upplysningstjänst Hallå konsument har lett till att fler svenskar tar oberoende hjälp i frågor som rör varor och tjänster.

Konsumentverkets sammanställning visar att totalt 168 000 konsumentärenden hanterades av olika instanser under 2015, vilket är 45 000 fler än året innan.

Annons

Den rikstäckande tjänsten Hallå konsument startade förra våren och gjorde en rivstart med 64 000 ärenden under 2015. Samtidigt krympte den kommunala konsumentvägledningen. I fjol hade 259 av landets kommuner egna konsumentvägledare, jämfört med 270 föregående år.

Övriga instanser som hjälper rådvilla kunder är Konsument Europa samt de fyra konsumentbyråerna Telekområdgivarna, Försäkringsbyrån, Energimarknadsbyrån och Bank- och finansbyrån.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons