TT-Ekonomi

Italien får sitt första Starbucks

TT-Ekonomi Artikeln publicerades
3 bilder

Nästan två av tre italienare köper en "caffè e qualcosa di dolce", kaffe och något sött, på kaféer till frukost enligt en rapport från hälsoförbundet FIPE. Det är statistik som kafékedjan Starbucks kanske haft i åtanke när de nu väljer att slå sig in på den italienska marknaden.(TT)

Nästan två av tre italienare köper en "caffè e qualcosa di dolce", kaffe och något sött, på kaféer till frukost enligt en rapport från hälsoförbundet FIPE. Det är statistik som kafékedjan Starbucks kanske haft i åtanke när de nu väljer att slå sig in på den italienska marknaden.

Den amerikanska storkedjan har nämligen haft det kämpigt ett tag och planerar att stänga runt 150 kaféer i USA under det kommande året. Men i fredags slog de upp portarna till det allra första Starbucks i Italien, för att prova lyckan hos de kaffeälskande invånarna. Det 2 300 kvadratmeter stora kaféet drog stor uppmärksamhet till sig och kön ringlande lång längs Piazza Cordusio på premiärdagen. Men om den amerikanska storkedjan lyckas charma italienarna återstår att se.

– De har sagt att de ska hålla sig respektfulla mot vår kaffekultur, så jag är nyfiken, säger en person i kön till tidningen La Stampa.