WWF anklagas för att mörka övergrepp

Kongo-Kinshasa Artikeln publicerades
WWF är en av de organisationer som bekämpar tjuvjakt på utrotningshotade arter, bland annat elefanter, som jagas för sina betar. Arkivbild från Kenya.
Foto: Ben Curtis/AP/TT
WWF är en av de organisationer som bekämpar tjuvjakt på utrotningshotade arter, bland annat elefanter, som jagas för sina betar. Arkivbild från Kenya.

I sin kamp mot tjuvjakten har Världsnaturfonden (WWF) finansierat och tränat parkvakter som anklagats för våldtäkt, mord och tortyr på civila, enligt ett avslöjande av Buzzfeed News i våras.

Nu hävdar samma grävande reportrar att WWF försökt mörka utredningen av sådana brott i Kongo-Kinshasa.

Världsnaturfonden (WWF) är en av världens största miljö- och naturvårdsorganisationer. Med sitt huvudsäte i Schweiz är den verksam i 100 olika länder, och arbetar bland annat med att bekämpa tjuvjakt på utrotningshotade arter.

I våras publicerade det amerikanska mediebolaget en artikelserie, där WWF anklagas för att samarbeta med lokala vakter i nationalparker som begår svåra övergrepp på lokal- och urinvånare.

WWF försvarade sig i ett , och garanterade att organisationen respekterar mänskliga rättigheter i sitt arbete. En oberoende kommission har också tillsatts och ska utreda händelserna, enligt uttalandet.

Nya anklagelser

Nu riktar Buzzfeed om övergrepp mot WWF, och hävdar att organisationen har försökt mörka en annan, hittills okänd utredning.

Sommaren 2018 uppmärksammades WWF på flera fall av påstådda övergrepp begångna av vakter i nationalparken Salonga i Kongo-Kinshasa. Parkens arbete mot tjuvjakt drivs gemensamt av WWF och den kongolesiska regeringen sedan 2015, och WWF bedriver verksamhet där sedan 2005, enligt Buzzfeed.

En utredningsgrupp tillsattes av WWF, och i januari 2019 reste de till Salonga. Buzzfeed har läst rapporten som utredningen resulterade i.

I den säger sig utredarna ha hittat bevis för åtminstone sex fall av gruppvåldtäkt, tre mord och tre fall av tortyr. Allt ska ha begåtts av kongolesiska parkvakter under loppet av 14 år. Två gravida kvinnor figurerar bland våldtäktsoffren, varav en skadades så svårt att hon fick missfall.

Brister

Samtidigt pekar utredarna också på flera brister med utredningen. De beskriver bland annat hur representanter från både WWF och den kongolesiska regeringen förvägrat dem tillgång till flera viktiga vittnesmål som rör nya övergrepp, enligt Buzzfeed.

Uppdraget blev också förkortat, och pågick bara i åtta dagar.

– Vi kom överens om att det bör pågå i tre veckor. Men det blev påskyndat, säger en av utredarna till Buzzfeed.

WWF ska sedan i flera månader ha undanhållit den färdiga rapporten från den amerikanska kongressen, som finansierar WWF:s arbete mot tjuvjakt genom biståndsmyndigheten Usaid, och Rainforest Foundation – den organisation som först larmade till WWF om övergreppen i Salonga i fjol.

"Mörkläggning"

Till sist ska Rainforest Foundation ha fått rapporten, men först efter att de lovat att hantera uppgifterna på ett "icke-publikt" sätt, enligt mejl som Buzzfeed har tagit del av.

WWF har försvarat sin hållning i ett uttalande på sin , och skriver att åtgärden syftar till att skydda de civila som vittnar i utredningen.

– Det är inte ett rimligt argument. Rapporten kunde ha redigerats och namn anonymiseras. De vill mörklägga det här, helt enkelt, säger Rainforest Foundations brittiska direktör Simon Counsell till Buzzfeed.

WWF har inte kommenterat anklagelserna.

Fakta

Fakta: Världsnaturfonden

WWF grundades 1961, när en grupp framstående naturvårdare gick samman och bildade en världsfond för att stötta initiativ för bevarandet av djur och natur. Organisationen har sitt säte i Gland, Schweiz, och driver projekt i 100 olika länder. Verksamheten består i dag av två huvudsakliga kategorier – att främja den biologiska mångfalden, och att minska människans skadliga inverkan på planeten och klimatet.

WWF finansieras till stor del av privata bidrag, men också genom partnersamarbeten med företag och statliga medel.

Organisationens logo är en panda.

Källa: WWF

Visa mer...

Fakta

Fakta: Världsnaturfonden

En rad skandaler har susat omkring i globala ideella organisationer och organ under de senaste åren. Här är några vi minns.

Sexköp i Haiti

2018 avslöjade tidningen The Times att en högt uppsatt chef och flera andra medarbetare på den brittiska välgörenhetsorganisationen Oxfam hade köpt sex av unga kvinnor under en insats på Haiti i samband med den förödande jordbävningen 2010. Visselblåsare inom organisationen vittnade om hur Oxfams högsta ledning senare hade försökt tysta ned den utredning som gjorts i ärendet. Avslöjandet ledde till att Oxfam förlorade miljontals givare. Organisationen har sedan bett om ursäkt till Haiti, men förvägras fortfarande inträde i landet.

Svindleri på Röda korset

Den 9 juni 2009 avslöjade TT varför Johan af Donner, kommunikationschef på svenska Röda Korset, hade blivit sparkad tidigare samma år. Han misstänktes för att ha svindlat miljonbelopp av både Röda Korset och Cancerfonden, som han tidigare varit verksam inom. 2010 dömdes Johan af Donner till fem års fängelse för svindleri och grovt mutbrott. Tillsammans med två andra personer hade han svindlat till sig totalt 7,7 miljoner kronor. Skandalen innebar att svenska Röda Korset förlorade en femtedel av sina medlemmar under 2010.

FN avskedar visselblåsare

Som chef på FN:s kommission för mänskliga rättigheter i Genève slog svenske Anders Kompass i juli 2014 larm om att FN-soldater gjort sig skyldiga till sexuella övergrepp mot barn i Centralafrikanska republiken. Efter att ha lämnat över rapporten till franska myndigheter stängdes han av från sitt arbete, anklagades för tjänstefel och belades med munkavle. Tre olika utredningar har sedan dess friat Anders Kompass, samt riktat oerhört allvarlig kritik mot FN.

Visa mer...

Fakta

Fakta: Världsnaturfonden

Buzzfeed grundades 2006 av amerikanerna Jonah Peretti och John Johnson. Syftet var att erbjuda material för webben, tänkt att kunna spridas snabbt på sociala medier. Mediebolaget har sitt högkvarter i New York, och består av en lång rad redaktioner, bland annat livsstilskanaler och matkanaler.

2012 startade mediebolaget Buzzfeed News, som mer påminner om en traditionell nyhetssida. Redaktionen består av 200 medarbetare, och har vunnit flera priser för sina undersökande reportage.

Källa: Buzzfeed

Visa mer...