Annons

Fler väljer tåget – nu storsatsar SJ

Fler svenskar ställde bilen, valde bort flyget och reste med SJ under det tredje kvartalet.
Det ökade resandet gav ökad vinst för bolaget, som nu gör investeringar för att fördubbla kapaciteten.
Ekonomi • Publicerad 23 oktober 2019
Fatma Almousa, 54, har rest från Göteborg för en jobbintervju i Stockholm. "Jag väljer helst tåget för att det är bekvämast och jag är van vid det. Det är mer utrymme på tåget och man kan sitta och ta det lugnt med en kopp kaffe. Dessutom är jag rädd för att flyga."
Fatma Almousa, 54, har rest från Göteborg för en jobbintervju i Stockholm. "Jag väljer helst tåget för att det är bekvämast och jag är van vid det. Det är mer utrymme på tåget och man kan sitta och ta det lugnt med en kopp kaffe. Dessutom är jag rädd för att flyga."Foto: Karin Wesslén / TT

Den statliga tågoperatören SJ redovisar en vinst före skatt på 198 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 93 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Nettoomsättningen landade på 2 048 miljoner kronor, jämfört med 1 848 miljoner kronor för ett år sedan.

Annons

Den främsta förklaringen är att tågresandet har ökat, och stora investeringar har gjorts för att förbättra erbjudandet och göra tåget mer konkurrenskraftigt, enligt bolaget.

– Vi har sett den trenden under många år. Under det tredje kvartalet har vi ökat vårt utbud och sett starka resandeökningar. Det har gett ett väldigt starkt finansiellt resultat, säger Crister Fritzson, vd.

Resenärer medvetna

Resandet med SJ-tåg ökade totalt sett med 11 procent under januari-september. Samtidigt har resandet med inrikesflyg hittills i år minskat med 8 procent, enligt siffror från Swedavia.

– Vår ökning har alltså varit större än inrikesflygets tapp. Resenärerna väljer bort flyget, ställer bilen hemma och åker tåg i stället.

Att klimatdebatten fått ett allt större fokus väntas också ha bidragit. Men å andra sidan har tågresenärer länge varit en miljömedveten grupp, menar Fritzson.

– Om vi tittar tillbaka några år var miljön en av resenärernas huvudanledningar att välja tåget. Nu ser vi att miljön är den viktigaste anledningen till att våra resenärer väljer tåget.

Bättre punktlighet

Punktligheten för lång- och medeldistanståg, mätt som andel av tågen som är högst fem minuter försenade, förbättrades under kvartalet till 82 procent (75), respektive 93 procent (88).

– Trots att vi har haft väldigt mycket banarbete under sommaren ser vi att punktligheten har blivit bättre.

Nästa år utökas sträckan mellan Stockholm och Göteborg med ytterligare 5 000 stolar i veckan och en lika stor ökning sker mellan Stockholm och Malmö.

Totalt investeras 12 miljarder i nya regionaltåg och fjärrtåg och upprustning av befintliga X 2000-tåg.

Annons

– Vi upprustar 36 X 2000-snabbtåg, vår största och mest effektiva flotta. Hela den flottan får 15 procents kapacitetsökning.

Fördubblar kapaciteten

De uppgraderade tågen börjar successivt rulla ut under nästa år. En dubbelt så stor investering är köpet av nya snabb- och regionaltåg.

– Vi kommer att köpa 30 nya snabbtåg som kommer gå i 250 km/timmen, och cirka 30 regionaltåg.

Det innebär att SJ ökar sin kapacitet med 50 procent under den närmaste femårsperioden.

– Förra året transporterade vi 32 miljoner resenärer på SJ:s tåg. Det är med andra ord en rejäl kapacitetsökning, säger Crister Fritzson.

Fritzon sade nyligen upp sig som vd efter åtta år på posten, och kommer att lämna bolaget under våren.

Rättad: I en tidigare version uppgavs en felaktig uppgift om tågresandets ökning under det tredje kvartalet. Rätt är att ökningen gäller årets tre första kvartal.

Fanny Hällegårdh/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons