Annons

Filmrecension: Halvsegt med familjen Addams

"Familjen Addams" är en slitstark klassiker om en familj som är rysligt annorlunda – men ändå så lätt att gilla. Den här versionen är dock av det mer lättglömda slaget.
Filmrecension • Publicerad 23 oktober 2019
Wednesday och mamma Morticia hamnar i konflikt när dottern vill börja i den vanliga skolan i "Familjen Addams". Pressbild.
Wednesday och mamma Morticia hamnar i konflikt när dottern vill börja i den vanliga skolan i "Familjen Addams". Pressbild.Foto: SF Studios

Familjen Addams bor i ett riktigt kråkslott, höljt i dimma och med resten av (den oftast hotfulla) omvärlden på behörigt avstånd. Men nedanför slänten till deras hemvist har det käcka bostadsbyggandet i den själlöst färgkoordinerade staden Assimilation tagit fart.

Bakom byggandet står Margaux Nålstick, som säljer bostäderna och samtidigt är stjärnan i en dokusåpa som offentliggör livet i den lilla staden. (Ja, familjens huvudmotståndare är alltså en dokusåpadeltagare som i grunden är en fastighetsmagnat med yvig frisyr och som dessutom är väldigt aktiv på sociala medier och motståndare till allt som är avvikande. Varsågod och dra på växlar.)

Annons

Familjen Addams hus och livsstil passar naturligtvis inte in Assimilation och Margaux tar till både sin sociala medier-trollfabrik och intensifierade hot för att få familjen Addams att anpassa sig.

Snart låter hennes make-over-förslag lika lockande som en häxbränning.

Jo, det finns en fin läxa om acceptans och att inte vara rädd för "den andre" här någonstans. Men det blir liksom aldrig kul på vägen.

Kanske är det så enkelt som att tematiken om de udda typerna med annorlunda vanor och ideal numera är en sådan stapelvara i barnkulturen att Familjen Addams knappast sticker ut längre. Utanförskap med magiska undertoner skildras ju exempelvis i "Harry Potter"-serien och "Hotell Transylvanien", för att ta några mer fantasifullt originella exempel.

Men i bland blixtrar det till även i "Familjen Addams", som när Morticia sminkar sig med askan från sina döda föräldrars urnor. Eller när Lurch, den före detta mentalpatienten som slumpartat blir familjens betjänt, och "Saken", den spralliga handen utan medföljande kropp, spelar trehands på familjens orgel och improviserar fram den klassiska "Familjen Addams"-låten, komplett med fingerknäppningar.

I övrigt är detta en ganska lättglömd historia, som dock säkert kan roa en ung publik för stunden. Särskilt den nollställda goth-förebilden Wednesday (med härligt blasé röst av Amanda Lindh) framstår som ett fint litet mörker i ljuset.

Miranda Sigander/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons