Annons

Design som kan hjälpa haven

Vi går mot en framtid där plasten blir vanligare i haven än fisk. Både Röhsska i Göteborg och Fotografiska i Stockholm visar nu utställningar som på olika sätt tar sig an oceanernas soptippar av plast.
Design • Publicerad 14 juni 2019
Framtidsfossiler med plastbitar gjorda av Yesenia Thibault-Picazo. Pressbild.
Framtidsfossiler med plastbitar gjorda av Yesenia Thibault-Picazo. Pressbild.Foto: Röhsska museet

Nedskräpningen av haven är en vår tids största miljöfrågor konstaterar Röhsska museet i Göteborg som med sin utställning "Ocean plastics" visar hur designers skulle kunna hjälpa till att rena hav och stränder.

– Huvudsyftet är att visa visionerna, snarare än att komma med förenklade svar. Vi är tydliga med att designen är en del av de många delar som behövs. Designen kan inte ensam rädda hela världen, det vore naivt att tro, vi lever i en global kapitalism. Samtidigt är det viktigt att inspirera besökarna både till förändring på individnivå och genom demokratiskt deltagande i samhället, säger utställningens kurator Johan Deurell.

Pall av snusdosor

Annons

Röhsska visar hur plasterna skulle kunna ersättas av nedbrytningsbara material men också hur olika designers återanvänder gammal plast. Ina Johansson Lidman, nyutexaminerade från HDK i Göteborg, har med hjälp av Youtubefilmer från det nederländska initiativet Precious Plastic konstruerat maskiner för att mala ner och sedan återvinna gamla snusdosor. Av dessa har hon sedan gjort en plastpall med träben.

I bakhuvudet hade hon också plastskräpet på magiskt vackra stränder som Kvalvika i Lofoten.

– Jag är ute i naturen mycket och man blir påverkad av allt man ser. När man öppnar ögonen ser man plast överallt, säger hon.

Åtta vanliga plaster

I samarbete med Centrum för kemi på Chalmers visas samtidigt åtta vanliga konsumentplaster och exempel på vad de används till, allt för att åskådliggöra den enorma utmaning som det innebär att ersätta plasten. Vardagsföremål som en vanlig vattenflaska och en mindre vardaglig designklänning av Issey Miyake är båda gjorda av polyester.

– Det här är bara en jätteliten del av hundratals olika plaster, men det är för att visa att plasten är ett material som förändrat mänsklig materiell kultur väldigt revolutionerande. Vi gör ingen bedömning av vad som är bra eller dåligt, det är upp till besökarna, säger Johan Deurell.

Den Londonbaserade designern Yesenia Thibault-Picazo har utifrån faktiska fynd av naturliga sediment med plastpartiklar tillverkat antropocena framtidsfossiler med plastbitar i. Vårt förhållande till plasten gestaltas också i Remin Bahranis kortfilm om en enkel plastpåses väg ner i havet och ut i en vattenvirvel med andra kasserade förpackningar.

Förförisk skönhet

Själva skräpet är även den brittiska fotografen och aktivisten Mandy Bakers arbetsmaterial. Fotografiska i Stockholm ställer just nu ut hennes bilder vars förföriska skönhet är tänkta att verka avskräckande. Mandy Baker samarbetar med forskare för att göra publiken medveten om vad som håller på att ske. Hon vill att hennes bilder ska leda till förändring.

Det globala plastanvändandet ökar, konstaterar Johan Deurell på Röhsska, och år 2050 kan plasten vara vanligare i haven än fisk, enligt organisationen Håll Sverige rent. Samtidigt intresserar sig unga formgivare alltmer för nya och mer miljövändiga material och metoder. Flera av utställningens designers kommer från designhögskolan i nederländska Eindhoven och i höst startar Central Saint Martins i London en masterkurs i biodesign.

– Det har inte varit några problem att hitta formgivare som jobbar med det här, det känns som att det är en stor rörelse, framför allt bland yngre formgivare som verkligen brinner för detta.

Erika Josefsson/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons