Nyheter

Snus påverkar fostrets hjärtfrekvens

Samhälle Artikeln publicerades
Foto: isabell Höjman/TT

Snusning under graviditeten kan påverka fostrets hjärtfrekvens, visar en ny studie. Samma förändring syns vid plötslig spädbarnsdöd.

– Man vet att man inte ska röka, men vi måste informera om riskerna med snusning också, säger Felicia Nordenstam på Karolinska Universitetssjukhuset.

I en studie från 2017 har forskare följt 55 kvinnor under hela graviditeten. EKG-undersökningar på barnen visar att variationer i hjärtfrekvenser på barn till snusare respektive icke snusare skiljer sig åt.

– Just den här störningen ser man också hos många barn som drabbas av plötslig spädbarnsdöd. Det verkar hänga ihop, säger Felicia Nordenstam, en av de som utfört studien.

Några av kvinnorna snusade under hela graviditeten, andra slutade redan före vecka tio. Felicia Nordenstam berättar att båda grupperna skiljde sig från de nikotinfria.

– Det räcker alltså inte bara med att barnmorskan säger åt en när man väl blivit gravid – man ska helst ha slutat redan innan.

Samtidigt visar statistik från Socialstyrelsen att allt fler kvinnor fortsätter att snusa under hela graviditeten. Under en tioårsperiod, 2007–2016, har antalet kvinnor som snusar i graviditetsvecka 30–32 mer än fördubblats.

En av de mammor som lyckats sluta snusa är Emelie Nenonen. Efter flera försök var det först när plusstrecket visades på graviditetsstickan som hon bestämde sig.

– Jag var van att snusa en dosa per dag, så det var så jäkla jobbigt, säger hon.

– Hade jag inte blivit gravid hade det nog varit ännu svårare.

När hon väl bestämt sig slängde hon den sista dosan, tuggade tuggummi, och satte ingefära under läppen.

– Sedan skrev jag ner allt det dåliga. Jag räknade ut hur mycket pengar jag skulle spara för att motivera mig. Det var viktigt att ha ett mål.

Hon kände inte till någon forskning kring snusning och graviditet, men säger att om hon haft sådan kunskap hade det troligtvis stärkt hennes motivation ytterligare.

Biträdande överläkare Felicia Nordenstam lyfter fram behovet av att informera.

– Vi ska inte skuldbelägga några blivande mödrar på något sätt. Däremot är det viktigt att de får rätt information, så att de kan få svar på sina frågor och få rätt råd, säger hon.

Enligt Nordenstam är det också viktigt att partnern till blivande mödrar också tar ansvar.

– Vi har noterat att mammor blir mer sugna på att snusa när de ser att partnern gör det. Så att om partnern också ger upp snuset i samband med graviditeten så är det till stor hjälp.

OM DU VILL SLUTA SNUSA

1. Bestäm ett datum för när du ska sluta snusa.

2. Samla ihop information och gör en lista över anledningar att sluta.

3. Fundera över vad som kan försvåra eller sabotera dina planer. Har du misslyckats tidigare?

4. Testa ditt snussug så här: anteckna varje gång du snusar under en dag och vad du gör just då. Sätt sedan betyg på hur viktig just den snusportionen är. Var det en nödvändig, god portion snus eller en mindre viktig? Håll gärna på med detta minst en vecka, då kan du se om du har snusat extra mycket vissa dagar och i så fall fundera över orsaken.

5. Skapa snusfria zoner. Sluta snusa helt och hållet på de ställen där du tillbringar din mesta tid, till exempel jobbet, skolan eller hemma.

6. Gör en hälsoplan som ett extra stöd om du vill.

7. Drick gärna ett glas vatten då och då, eller när du känner ett sug efter snus.

8. Ta hjälp från Sluta röka-linjen, vårdcentralen och folktandvården.

Källa: 1177.se

Visa mer...