Annons
Nyheter

Snabbtåg kan få fler stopp

Västra Götalandsregionen är intresserad av fler stationer på den planerade höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås, ett av landets i dag tätaste pendlingsstråk, rapporterar Göteborgs-Posten.
Trafik (TT) • Publicerad 14 februari 2019
Det är oklart hur höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås ska finansieras. Arkivbild.
Det är oklart hur höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås ska finansieras. Arkivbild.Foto: Adam Ihse/TT

Trafikverket har pekat ut Göteborgs centralstation, Mölndal, Landvetter flygplats och Borås som huvudstopp, men regionen kan även tänka sig Landvetter Södra, Mölnlycke och Bollebygd.

Frågan är i så fall hur de ska finansieras. De pengar som regeringen hittills avsatt täcker hittills bara omkring tio procent av byggkostnaden.

– Vi diskuterar med Västra Götalandsregionen om det ska vara fler stationer på sträckan men detta får inte innebära stora störningar på den genomgående trafiken och detta kommer också innebära merkostnader, som till stora delar behöver finansieras av någon annan part, säger Jörgen Einarsson, regionchef på Trafikverket, till GP.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons