Nyheter

Oklart om Saabs varumärke

I går stod det klart att Saab Automobiles konkursbo köpts av konsortiet Nevs som planerar att producera elbilar för den kinesiska marknaden. Men när det gäller varumärket Saab är framtiden inte helt klar.

Nyheter
STOCKHOLM 20090216Saab Automobil i Akalla.Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX Kod: 10160
Foto:
STOCKHOLM 20090216Saab Automobil i Akalla.Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX Kod: 10160

Detta är en fråga som vi fortsätter att arbeta med i samförstånd med Saab och Scania, säger Kent Hägglund, konkursförvaltare för frågor som rör varumärket Saab.

Att förhandlingarna kring varumärket inte blivit klara i samband med köpet av konkursboet, beror inte på att det är svårt att komma överens, enligt Hägglund.

- Nej, det ligger inte på det planet utan vi måste få tillräckligt med tid. Det är inte så konstigt. Det är flera intressenter och Saab och Scania har inte känt till vem som i slutänden blir köparen, säger han.

Saab AB och Scania är också förtegna kring förhandlingarna om varumärket.

- Vi vill inte säga nu var den här processen landar eftersom det är en förhandling som pågår. Men jag kan säga att det som är viktigt för oss är att Nevs har planer för användningen av varumärket som inte kommer i konflikt med den verksamhet som vi representerar, säger Erik Magni, presschef på Saab AB.

Enligt Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör på Scania, har förhandlingarna med konkursförvaltarna intensifierats den senaste tiden.

- Saab AB, Scania och det tidigare Saab hade ett gemensamt avtal kring de här varumärkesrättigheterna och för att en ny ägare ska kunna träda in i det så krävs ett godkännande av oss. Och för oss är det viktigt att en ny köpare inte har några planer som står i konflikt med de verksamheter som vi har eller på något sätt riskerar de värden som våra aktieägare har stoppat in i varumärket Scania, säger han.

Enligt Erik Magni på Saab AB hoppas företaget att förhandlingarna ska bli klara så snart som möjligt.

- Varken vi eller köparna eller konkursförvaltarna har någon anledning att vilja dra det här i långbänk, säger han.

Satsningar på elbilar i Kina går trögt, enligt Ekot i Sveriges Radio. Landets målsättning har länge varit att bli världsledande på området men ännu finns det få laddningsstationer och allmänheten är skeptisk till att köpa elbilarna.

- Jag skulle nog inte vilja köpa en elbil, det är ju inte särskilt praktiskt om man ska köra långt, den måste ju laddas hela tiden, säger Li Huizi till radion.

Nevs väntas förhandla med en utländsk biltillverkare om ett omfattande samarbete kring Saabfabriken i Trollhättan, skriver Dagens Industri. Tillverkningen av elbilar ska enligt uppgift kompletteras med konventionell biltillverkning, för att fylla de stora fabriksytorna och få en långsiktig lönsamhet.

Enligt DI är det sannolikt den indiska biltillverkaren Mahindra & Mahindra det handlar om, bolaget fanns tidigare med som intressent på Saabs konkursbo.

Nevs pressansvarige Mikael Östlund, vid pr-byrån Springtime, vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna om att Nevs väntas inleda ett samarbete kring Saabfabriken.

- Jag har ingen kommentar till de uppgifterna. I går presenterade företaget sin affärsplan och vad vi har för eventuella kontakter är ingenting vi kommenterar innan vi har någonting att presentera. Det är samma förhållningssätt som vi har haft ända fram tills dess att konkursförvaltarna var klara med sitt arbete, säger han till TT.

- Vi berättar inte om sådant som inte är klart, utan vi berättar när det är klart.