Annons
Nyheter

Indonesisk flygkrasch förbryllar

Ett helt nytt plan, en erfaren pilot och fint väder. Flygolyckan i Indonesien förbryllar.
Den så kallade svarta lådan blir avgörande för att förklara vad som egentligen hände med Lion Airs flight JT610.
Indonesien • Publicerad 30 oktober 2018
Indonesisk sökpersonal undersöker föremål i närheten av platsen där det indonesiska passagerarflygplanet störtat.
Indonesisk sökpersonal undersöker föremål i närheten av platsen där det indonesiska passagerarflygplanet störtat.Foto: Tatan Syuflana, TT/AP

Sex kroppar har dragits upp ur havet där ett indonesiskt trafikflygplan störtade i går. Indonesiska myndigheter befarar att alla 189 ombord är omkomna.

Höga vågor och starka strömmar har försvårat sökarbetet, där själva flygplansvraket ännu inte har hittats.

Annons

Med bara 800 timmar i luften var den två månader gamla Boeing 737 Max 8 att betrakta som väldigt ny.

Datan som hittills samlats in från de 13 minuter från starten i Jakarta är konstig och motsägelsefull. Planet tappade 152 meters höjd omkring två minuter efter start. Därefter fortsatte planet att stiga till 1 500 meter, innan den återigen tappade höjd innan signalen försvann över havet, enligt svenska flygövervakningstjänsten Flightradar 24.

Sajten använder sig av flygplanets så kallade ADS-B-system, som innebär att utrustning ombord på planet skickar information om hastighet, position och höjd, som kan användas av andra flygplan och flygledning.

Den sista informationen visar att planet färdades nedåt med hastigheten 560 kilometer i timmen. En sådan fart framåt vore normal under en vanlig flygning, men inte i fallande riktning. Inte ens vid flygplanskrascher brukar hastigheten nedåt vara så hög.

– Det här går verkligen illa. Siffrorna är smått otroliga, säger John Cox, chef för amerikanska företaget Safety Operating Systems, som gjort flera utredningar, till Bloomberg.

ADS-B-datan bört tas med en nypa salt. Det avgörande blir att hitta flygplanets svarta låda, som på ett nytt plan innehåller betydligt mer information som kan hjälpa till att utreda vad som egentligen hände med flygplanet. Där spelas också ljudet in från cockpit.

– Jag vet inte vad som kan få ett så här nytt plan att krascha. Det är så många olika faktorer som kan bidra till en olycka som den här, säger flygexperten Jon Ostrower vid The Air Current till BBC.

Max-serien är annars en framgångssaga för Boeing. Den aktuella modellen, nummer 8, har bland annat beställts av Norwegian.

Gustav Sjöholm/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons