Nöje

Roskilde raggar med respeng

Nöje

Den svenska publiken är viktig för Roskilde.

Artikeln publicerades 17 april 2009.

Så viktig att danskarna nu subventionerar våra resor dit, på grund av den svaga kronan.
- En kompensation för de dyra biljetterna, säger festivalens pr-man.

Sedan tidigare var bland andra Håkan Hellström, Amon Amarth och Fever Ray bokade. Ett svenskt artistutbud är av betydelse för att locka svenskar till Roskilde, men det får inte bli ett självändamål, menar festivalens pr- och marknadsföringskoordinator Mads Mikkelsen.
- Vi vill gärna ha minst 10-15 akter från Sverige, men vi bokar ju bara sånt som håller kvalitet. Vissa år har de svenska artisterna varit färre, säger han.
- Dessutom är den svenska publiken inte lika intresserad av att se sina egna artister som exempelvis norrmän. Livescenen i Sverige är så utbredd.

I finanskrisens tid har konkurrensen om konsertpubliken ökat. I och med kronans fall har inte svenskarna råd att gå på festivaler i samma utsträckning som förr, och många väljer inhemska varianter i stället för att åka utomlands. För att behålla sina besökare från grannlandet har därför Roskildefestivalen bestämt sig för att subventionera svenskarnas resekostnader. Inom ett par veckor offentliggörs ett avtal med ett stort svenskt bussbolag, som kommer att erbjuda turer till Danmark för cirka hälften av normalpriset.
- Den svenska publiken är jätteviktig för festivalen, den brukar uppgå till mellan 5 000 och 10 000. Men vi är medvetna om att 2 400 kronor för en biljett är mycket pengar, säger Mads Mikkelsen.

På nöjesfältet Tivoli i Köpenhamn får svenskar 30 procent rabatt på inträdet, men att sänka biljettpriset var en omöjlig lösning för Roskilde.
- Om vi satte ett lägre pris för svenskar skulle ju folk från andra länder gå in på Internet och köpa samma biljett, säger Mads Mikkelsen.

Roskildefestivalen arrangeras 2-5 juli.