Vouge uppmärksammar Boråsmärke
YMR track club håller på att erövra världen med sina lyxiga, retroinspirerade och närproducerade sportkläder – efter att ha uppmärksammats i ett av världens främsta modemagasin, Vouge.
– Det känns helt fantastiskt. Vi är fortfarande nystartade och jobbar hårt för att bli bättre. Att Vouge uppmärksammar oss ser vi som ett kvitto på att vi gör rätt och att vi hittat något eget som sticker ut, säger grundaren Peter Häggström Lindecrantz.
Klädmärket startades som en hyllning till idrottsklubben IK Ymer som precis har fyllt 100 år. Den före detta olympiska längdhopparen – tillika boråsaren – Peter Häggström Lindecrantz vann sex SM-guld under sin tid i klubben.
– Jag har fått väldigt mycket av Ymer genom åren och ville göra någonting som stack ut. Det blev en uppdaterad version av ett par track pants som vi använde i Ymer och jag har gjort klubben till delägare i bolaget.
”– Vi stickar alla tyger i Sjuhärad men riktar oss till människor globalt.”
Inspiration till plaggen kommer från klubbens historia, gamla foton och träningskläder som Peter Häggström Lindecrantz själv har sparat under åren.
Kläderna är närproducerade i Boråsområdet men företaget har precis lanserat en ny, internationell hemsida för att nå en global kundkrets.
– Vi stickar alla tyger i Sjuhärad men riktar oss till människor globalt.
För en tid sedan hörde Peter Häggström Lindecrantz själv av sig till magasinet Vouge, för att tipsa om sitt nya märke. Det gick flera veckor utan att något svar kom – så han gav upp. Då ringde plötsligt telefonen.
– Jag trodde inte att det skulle bli av, att det var för bra för att vara sant. Men de hade kollat in varumärket och tyckte att det såg rätt ut enligt modebilden just nu. Sedan gillar de att vi har ett unikt upplägg med allt från hur vi startade till att vi har stor del av produktionen lokalt.
Efter en lång telefonintervju publicerades i fredags en omfattande artikel om klädmärket på magasinets hemsida.
Och visst får Borås spegla sig lite i glansen också. Det välrenommerade magasinet nämner Textilhögskolan och att staden en gång var ett center för textilproduktion.
YMR Track Club har redan märkt effekten av att bli omskrivna i ett tungt internationellt modemagasin.
– Vi har fått väldigt mycket samtal och mejl. Tidigare har vi mest haft svenska kunder men nu har folk handlat från olika delar av världen.