Annons

Japansk modejätte kommer till Sverige

H&M ställs inför ännu en utmaning. En av de värsta konkurrenterna, japanska klädkedjan Uniqlo, meddelar nu att man etablerar sig på H&M:s hemmamarknad i Sverige.
Ekonomi • Publicerad 17 januari 2018
Klädkedjan Uniqlo utvidgar butiksnätet till Sverige.
Klädkedjan Uniqlo utvidgar butiksnätet till Sverige.Foto: Eugene Hoshiko

Rykten kring Uniqlos etablering i Sverige har förekommit en längre tid, men nu blir det verklighet. I ett pressmeddelande skriver företaget att det ska lansera den första butiken under hösten 2018. I enlighet med företagets affärsfilosofi blir det ett stort varuhus, fyra våningar på totalt 1 580 kvadratmeter som ska ligga på Hamngatan i centrala Stockholm.

“Vår introduktion på den svenska marknaden innebär också vår första etablering i Norden vilket stämmer väl överens med våra planer på fortsatt expansion i Europa", säger Uniqlo-chefen Tadashi Yanai i ett pressmeddelande.

Annons

Den stora frågan är nu vilken påverkan Uniqlos expansionsplaner i Sverige får på redan hårt pressade H&M, som nu får konkurrenten inte bara på sin på hemmamarknad utan dessutom mitt emot den egna flaggskeppsbutiken i Stockholm.

– H&M har 200 butiker i Sverige så den omedelbara effekten kommer vara väldigt begränsad av att Uniqlo öppnar en butik här i Sverige, säger Niklas Ekman, analytiker på Carnegie och som följer just H&M.

– Däremot har Uniqlo ett väldigt starkt momentum. Man går bra i Asien och börjar gå bättre i USA medan H&M brottas med kraftiga motvindar, så på så sätt är det nog jobbigt för H&M, M

Medan den svenska klädjätten under de senaste åren har gått kräftgång har japanska bolaget Fast Retailing där Uniqlo ingår avancerat i motsatt riktning med kraftig global expansion med lågprissortiment som konkurrerar inte bara med H&M utan även spanska kedjan Zara.

Tidigare i januari redovisade bolaget nytt vinstrekord för räkenskapsåret när nettovinsten steg med svindlande 148 procent till motsvarande 8,5 miljarder svenska kronor. Från att grundaren Tadashi Yanai startade bolaget 1984 genom att börja sälja billiga kläder från en lagerbyggnad i Hiroshima har Fast Retaling vuxit sig till en av världens största inom sitt område genom att erbjuda basvaror i en bred färgkulör.

Tadashi Yanai är en av Japans absolut rikaste personer och Uniqlo har cirka 2 000 butiker runtom i hela världen men framförallt i Asien och USA.

– Uniqlo har ett väldigt stort bassortiment med väldigt hög kvalité till låga priser medan H&M ständigt tar fram nya produkter och har hög modegrad. Samtidigt kan man konstatera att efterfrågan på H&M:s produkter och nisch har minskat och Uniqlo och spanska Zara är bättre positionerade, säger Niklas Ekman.

För Uniqlo blir nu Sverige företagets 20:e marknad i världen och den sjunde i Europa, efter Storbritannien, Frankrike, Ryssland, Tyskland, Belgien och Spanien.

Tobias Österberg/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons