Jan Wallberg: ”Jag är en ganska jordnära kille från Svenljunga”

Ullared ,
Som vd och företrädare för Sveriges mest kända varuhus kommer Jan Wallberg att bli en offentlig person på ett helt annat sätt än när han var vd för Blåkläder.
Foto:
Jan Wallberg konstaterar att omsättningen för Gekås ökat mer än vad ägarna trodde var möjligt. Fem miljarder kronor är väldigt mycket för ett enskilt varuhus.
Foto:

Från yrkeskläder till Sveriges främsta destinationsmål. Sedan årsskiftet är Jan Wallberg, tidigare vd på Blåkläder, koncernchef på Gekås i Ullared. BT stämde träff och talade om hur det är att ta över stafettpinnen efter legendariske Boris Lennerhov.

Artikeln publicerades 25 januari 2015.

Det är en gråslaskig januarionsdag och fast det bara är en del av de 3 000 parkeringsplatserna utanför Gekås-varuhuset som är fulla, skulle antalet besökare göra vilket annat varuhus som helst i Sverige lyckligt.

För Gekås och Ullared är det här lågsäsong.

Vi träffar Jan Wallberg på huvudkontoret, som ligger vägg i vägg med varuhuset. Han har nyligen tagit över efter Boris Lennerhov, som aviserade sin avgång i fjol – ett beslut som togs redan innan Lennerhov fick beskedet att han var sjuk i cancer.

Jan Wallberg ser en tydlig fördel att ledningen i bolaget kan resa sig från skrivbordsstolen och bara gå några meter och vara mitt i den verksamhet som hela bolaget kretsar kring.

– Inköparna kan gå rätt ut och titta på golvet hur det går. Min företrädare Boris var väldigt tydlig med att han var en del av verksamheten. Dörren stod öppen för medarbetarna, han var väldigt nära dem trots att vi har cirka tusen anställda.

– Jag har samma grundsyn på bolaget och personalen: Även om vi är olika som personer är vi båda ganska informella, enkla och jordnära ledare.

1 Har du träffat hela personalen ännu?

– Jag är mitt inne i det, jag tillträdde ju vid årsskiftet. Jag träffar 120–130 personer åt gången och har en presentation i en och halv timme. Men vi är tusen så det blir några sittningar.

2 Vad är skillnaden mellan att vara vd på Blåkläder och Gekås?

– Kulturellt sett är det inte så stor skillnad, båda företagen är familjeägda. I båda fallen är ägarna närvarande i bolagen. Och det är något jag gillar. Det blir en informell kultur med korta beslutsvägar.

– Sedan finns det en skillnad i affärsidé. Blåkläder bygger ett premiumvarumärke inom yrkeskläder med allt vad det betyder av egen produktion och återförsäljare. Gekås är ett stort lågprisvaruhus, som utvecklats till en destination för shoppingturister. En destination som också inkluderar restaurangverksamhet, pub, stugby, camping och hotell.

3 Är ni den största destinationen i Sverige?

– Ja, vad jag förstår är vi det. För några år sedan brukade vi ligga i nivå med Liseberg mätt i antal besökare, men dem har vi gått om. Och Liseberg är en mer relevant jämförelse för oss än ett annat varuhus, till exempel Ikea. En familj till exempel kommer hit och bor en helg. De vill ha en upplevelse, en utflykt och känna ”wow” när de handlar. De bor på vårt hotell och vår camping, går kanske ut på puben på kvällen och käkar. Det är mer än shopping utan en helhet. Och det är bara vår fantasi som sätter gränser för hur vi kan utveckla detta vidare.

4 Varför fick du jobbet?

– Jag har arbetat här som ekonomichef tidigare, mellan 1995 och 2003. Och har jag har suttit i styrelsen efter det. Boris och jag jobbade tajt och känner varandra väl. Och jag jobbade ett antal år med dåvarande vd:n Håkan Jansson, som för övrigt precis som grundaren, Göran Karlsson, kommer från Svenljunga. Jag känner bolaget väl och kan fortsätta i samma anda.

5 Vad betyder din uppväxt i Svenljunga för dig?

– Mycket. Pappa var säljare på Janstorp, konfektionsföretaget. Där var han för övrigt arbetskamrat med Gekås blivande vd, Håkan Jansson. Och mamma drev i många år en liten klädbutik. Morbror hade sportaffär där jag som liten grabb fick springa och laga punkteringar för två kronor i timmen. Jag har alltid tyckt affärsmannaskap är kul – jag brukade stå på torget och sälja julgranar.

– När jag på 90-talet jobbade som konsult i Göteborg, och hade stora börsbolag som kunder, ifrågasatte mina kollegor varför jag ville till Gekås och bli ekonomichef. ”Ska du börja jobba ute i skogen, är du inte riktigt klok?” Men det handlar om uppväxten i knallebygden, det är fantastiskt kul att köpa och sälja grejor.

6 Vad betydarna ägarna i Gekås för verksamheten?

– Deras roll kan inte underskattas. De båda, Torbjörn Bäck och Thomas Karlsson, började här efter skolan med att köra truck och jobba på lagret. De gjorde bra ifrån sig och blev inköpare. Och de tog sedan över när Göran Karlsson ville sälja. De arbetar kvar som inköpare, Torbjörn inom leksaker och Thomas köper in till kemavdelningen. De är väldigt jordnära och ödmjuka killar.

– Som ett exempel kan jag nämna en händelse nu innan jul, som Torbjörn berättade för mig. Torbjörn står och packar ur leksaker inför julhandeln. En yngre skoltjej står bredvid, och hon vet inte att han är ägaren. ”Hur länge har du jobbat här?” frågar hon Torbjörn. ”32 år” svarar han. Det var först senare det gick upp för henne att hon stod bredvid en av ägarna till miljardföretaget. Signalvärdet i detta kan inte underskattas – alla är viktiga företaget, det är ett teamwork.

7 Kan du tänka dig och stå och packa upp varor?

– Absolut! Det är inget konstigt med det. Det är en del av företagets kultur.

8 Hur är det att efterträda en person som blev tv-kändis?

– Boris är Boris och jag är jag. Han har gjort ett fantastiskt jobb och det är ett väloljat maskineri jag kommer in i. Just när det gäller tv-serien var det en tydlig skillnad när jag kom hit. I Blåkläder kunde man jobba i lugn och ro som vd, här möter man journalister och tv-team när man tillträder. Dels är det ett större bolag, men sedan har tv-serien gjort att Gekås blivit känt i hela Sverige – och nu även Norge. Boris sitter kvar i styrelsen och fungerar som bollplank för mig.

– Genomslaget för tv-serien märks när jag går ned i butiken och talar med Ola-Conny, en av de medverkande. Kunderna kommer fram och vill tala med honom och ta kort, och de vet inte vem jag är. Han och de andra blir ambassadörer för företaget, det är ju jättebra. Jag ska sitta ned med produktionsbolaget Strix och prata om fortsättningen. Jag har inte tagit ställning till om jag ska vara med. Vi får se vad det landar i.

9 Det här måste vara den bästa marknadsföringen ett företag kan få?

– Ja, vi betalar ju inte en krona för den. Vi märker genomslaget i Norge för serien, det kommer fler och fler norrmän hit. Nu i veckan körde en ny omgång av serien igång, där tittarna fick se att Boris aviserar sin avgång för personalen. Den spelades in i somras.

10 Vad vill du åstadkomma som vd och koncernchef?

– Utmaningen för mig och medarbetarna är att inte ta framgången för given. Den största risken är om man sätter sig ned och blir mätt och tycker att ”kunderna kommer ju ändå”. Vi måste vässa oss varje dag. Under högsäsong kommer det fler än 20 000 kunder på en dag. Det är väldigt mycket som ska fungera, i varje detalj. Det här är en destination, det räcker att gå till sig själv när man varit ute och rest, en liten grej kan påverka synen på resan. Eftersom vi inte sysslar med traditionell marknadsföring är kundernas omdöme avgörande.

– Gekås har haft några intensiva år där vi gjort investeringar, 1,5 miljarder kronor under tio år. Jag har suttit i styrelsen och följt utvecklingen. Just nu är det inga nya, stora projekt. Det nya i år är att det tillkommer 50 nya stugor på campingen. Men sedan planerar vi för större butiksytor, vilket kräver fler parkeringar vilket också påverkar kassalinjen. Det får inte blir några flaskhalsar. Sedan har vi planeringen för äventyrsparken vid sjön, där vi stötte på patrull och överklagat länsstyrelsens beslut om strandskydd. De kommande åren är jag nöjd om kan öka omsättningen 3–4 procent om året.

11 Har ni funderat på att börja med e-handel?

– Nej, det går stick i stäv med vår affärsmodell. Vi satsar på upplevelseshopping och att vara en destination. Jag tror e-handeln kommer att öka från de 3–5 procent den traditionella postorderhandeln hade. Men att den skulle ta över all handel, det tror jag inte på.

Fakta

Gekås i siffror

5

miljarder kronor. Så mycket omsatte Gekåskoncernen i fjol.

4,8

miljoner personer besökte Gekås varuhus och kringverksamheter i Ullared i fjol.

35

miljoner kronor blev kassarekordet för en enskild dag, vilket slogs under årets julhandel.

1,2

miljarder kronor omsatte Gekås livsmedelsavdelning i fjol.

Visa mer...

Fakta

Jan Wallberg

Aktuell som: Ny som koncernchef för Gekås i Ullared.

Ålder: 54 år.

Familj: Skild, med tre barn, varav ett fortfarande bor hemma.

Bor: I ett hus nära havet i Falkenberg.

Bakgrund: Född och uppvuxen i Svenljunga, med en pappa som arbetade på konfektionsföretaget Janstorp och en mor som drev klädbutik.

Utbildning: Civilekonom från Karlstads universitet.

Yrkesbakgrund: Gefa i Tranemo, konsult i Göteborg, ekonomichef på Gekås och vd på Blåkläder.

Fritidsintresse: Aktiv motionär, gjorde i fjol Klassikern, det vill säga Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet.

Visa mer...