Näringsliv

Blondinbella drog fullt hus i Borås

Från finnig, mobbad pluggis och samhällsnörd till bloggdrottning, förtattare och företagare.

Näringsliv
Foto:
Foto:

Isabella Löwengrips resa från 14 till 20 år både grep och entusiasmerade när Högskolan och Connect ordnade rekordfrukostmöte.

Hur locka 600, mest kvinnliga studenter, ut i kylan och mörkret i ottan för att lyssna på föreläsning? Svar är: Låt Isabella Löwengrip, Blondinbella, stå för föreläsningen. Hon fyller Folkan och lockar 300 000 unika till sin blogg varje vecka.

Själv är hon också student, handplockad till affärsutbildning vid universitet i Zürich. I en elitgrupp där övriga är ”35-åriga gubbar”.
– Fem, sex timmar om dagen går till att skriva bloggtexter. Övrig tid används för att utveckla affärsidéer, de flesta kopplade till bloggen, och för studier, förklarade Isabella Löwengrip sin 12-timmars arbetsdag, sju dagar i veckan.

Hon fascinerade med sitt starka målgruppstänk på bloggen. Inläggen anpassas efter tiden på dagen, läsarnas tankar och situation. Kläder på morgonen. Berätta om det som ska göras, vid lunch. Provocera på eftermiddagen. Ge coachning på kvällen. Något personligt som godnatt.

I samma målgruppsanda passade hon på att hylla Borås efter ditt möte med unga boråsare kvällen innan.
– Här sa många att de vill utveckla sina idéer om mode och märken och annat här i Borås. Det gillar jag. Mycket bättre än att ständigt höra att alla unga bara vill flytta bort till storstad.

Från början var Blondinbella en fantasiperson som levde ett påhittat liv. Med tiden har fantasin glidit över tillverklighet. Så blir det också mer Isabella och mindre Blondinbella i bloggandet.
– Nej, numera är det inget fejk, bedyrar hon. Upplevelserna är sanna.