Nyhetsmonopol, nej tack!

Ledare Artikeln publicerades
Presskonferens i Borås stadshus. Den lokala nyhetsjournalistiken behöver konkurrens för att må bra. ”Jag ser gärna en vassare och mer utförlig konkurrens från den statliga lokalradion”, menar BT:s chefredaktör Stefan Eklund.
Foto:Lennart Magnusson
Presskonferens i Borås stadshus. Den lokala nyhetsjournalistiken behöver konkurrens för att må bra. ”Jag ser gärna en vassare och mer utförlig konkurrens från den statliga lokalradion”, menar BT:s chefredaktör Stefan Eklund.

Nej, Borås Tidning vill inte göra lokalradio åt P4. Det är säkrast att slå fast det efter att motsvarande tankar har väckts på annat håll i landet.

Tidningskoncernen Mittmedias redaktionella chef AnnaKarin Lith förde i veckan fram förslaget på branschsajten Medievärlden. Hon menar att public service-bolagen SVT och SR är bra på nationell och internationell journalistik, men att den lokala public service-journalistiken inte håller måttet när det gäller nyheter och sport. Därför är det bättre att sådan lokalradio görs av dem som kan lokal journalistik bäst, det vill säga Mittmedias tidningar (bland andra Dala-Demokraten, Östersunds-Posten, Sundsvalls Tidning och Gefle Dagblad).

Flyttas resonemanget till Sjuhärad skulle detta innebära att Borås Tidning tog över P4 Sjuhärads nyhets- och sportsändningar.

Vill vi det?

Nej.

Vi är istället glada över den konkurrens vi har från P4 Sjuhärad. Konkurrens mår all nyhetsförmedling bra av, på tidningsfronten har vi inte haft någon reell sådan i Sjuhärad sedan socialdemokratiska sexdagarstidningen Västgöta-Demokraten lades ner 1986. Sedan dess slåss vi på den lokala nyhetsmarknaden med P4 Sjuhärad.

Innan digitaliseringen av medias nyhetsdistribution fördes den kampen mellan två olika medium – radion och papperstidningen. Efter den digitala revolutionen förs nyhetskriget delvis på samma medium – på nätet.

Och i och med det har en annan aspekt av konkurrenssituationen debatterats. Är det rimligt att skattefinansierade public service-bolag på sina sajter konkurrerar med lokaltidningar som är beroende av sin annonsförsäljning för att överleva? Enklare uttryckt: ska staten konkurrera med den privata marknaden på ojämlika villkor?

En som inte tycker det är Helsingborgs Dagblads chefredaktör Lars Johansson. Han föreslår på Medievärldens sajt att lokaltidningarna helt enkelt, med statsbidrag och allt, tar över hela det statliga public service-uppdraget. Lars Johansson skriver:

”… lyssna på vilken lokal P4-station som helst en normal dag. Timmar av programtid fylls av programledare som småpratar med varandra om ingenting, varvat med musik och tävlingar, samtidigt som den kommunala demokratin urholkas i brist på bevakning. Är det rimligt att licenspengarna går till så mycket skval?”

Jag tycker att han har en poäng här. Lars Johansson-citatet är delvis ett svar på programdirektören på SR, Björn Löfdahls uttalande i medievärlden om att det inte finns plats för mer lokala nyheter i P4 än det vi har idag. Men det borde det förstås finnas. Lars Johansson har heller inte lyssnat på P4 Sjuhärad, det ska sägas, utan det är snarare P4 Malmöhus han siktar in sig på. Men även P4 Sjuhärad har liknande sändningar där förment avspända programledare i ändlösa sjok ägnar sig åt allt annat än nyhetsjournalistik.

Så nä, jag håller inte med AnnaKarin Lith och Lars Johansson om att vi borde slänga konkurrensen i soptunnan och med statliga pengar införa morgontidningsmonopol på nyhetsfronten. Det liknar mer planekonomi än konkurrens på en fri marknad. Deras utspel bör förmodligen ses mot bakgrunden att de båda tillhör ekonomiskt mycket utsatta tidningskoncerner.

Däremot håller jag med om att vi gärna skulle se en vassare och mer utförlig konkurrens från den statliga lokalradion – och att den, förstås, består av radiosändningar och inget annat.