Annons
Nyheter

Äntligen öppet bråk om Västlänken

Västlänken-utspelet från toppmoderaten berör hela Sjuhärad.
Nyheter • Publicerad 20 augusti 2014
Foto: Annette Friberg/BLR/TT

GÖTEBORG. Ett fullskaligt politiskt krig har utbrutit i Göteborg, 25 dagar före valet.

En strid över gränsen, från Moderaterna mot Socialdemokraterna, såväl som internt inom Moderaterna.

Annons

Kravet på att stoppa tågtunneln Västlänken kommer inte en dag för tidigt, den borde ha stoppats för länge sedan - och frågan berör alla i Borås och Sjuhärad.

Undertecknad bör själv skämmas för att inte tydligare och tidigare ha argumenterat emot det sex kilometer långa tunnelbygget - budgeterat 2010 till 20 miljarder.

Hela grundidén med Västlänken, som alla i Sjuhärad är med och betalar både via vanliga skattsedeln och trängselskatten så fort vi tar bilen in till Göteborg, är ytterst tveksam.

Det torde stå klart, efter att många intresserade privatpersoner och till exempel GP:s förre reporter Christer Lövkvist, bemödat sig med att verkligen gå igenom vilka utredningar som gjorts, att alternativen aldrig fått en ärlig chans inför beslutet om det stora "Västsvenska paketet", där alla partier skulle "få sitt".

Undertecknad vet att det internt inom Moderaterna sedan något år tillbaka förts en hård diskussion om det vettiga med Västlänken. Inte ens Jonas Ransgård, M:s gruppledare i Göteborg, har tydligt stått upp för själva idén med Västlänken, utan - precis som Socialdemokraternas Anneli Hulthén - i första hand vädjat om att uppgörelsen måste värnas, annars skulle staten dra sig ut, hela paketet skulle rasa samman.

Jag vet också att ledande moderater hoppats att, ifall de skulle få makten i stan efter valet, de skulle kunna hänvisa till kraftigt ökande kostnader och på det viset, i tolfte timmen, begära att projekteringen stoppas (så sent som i juni beslöt regeringen ge så kallad tillåtlighet till bygget).

Utöver alla argument om att tunneln inte egentligen skulle lösa de resebehov människor väntas ha, kritiken från Riksrevisionen om den samhällsekonomiskt dåliga kalkylen och hur själva bygget skulle stöka till det i Göteborg under många år, anser jag att det finns ett annat väl så tungt argument för att tänka om: De flesta förefaller överens om att den långsiktigt kanske viktigaste infrastruktursatsningen av alla för Västsverige är höghastighetståget Oslo-Göteborg-Köpenhamn, projektet som bär arbetsnamnet "8 million city".

För den banan skulle förstås en centralstation vid Gårda, insprängd i berget intill E 6:an, vara det naturliga. Åtskilliga spännande lösningar har visats för hur man därifrån skulle kunna bygga ett snabbspår för skytteltrafik in till nuvarande Centralen.

De många, många miljarder som sparas med en stoppad Västlänkentunnel skulle kunna användas för riktigt kraftfulla förbättringar av kollektivtrafiken i staden, med en form av tunnelbana till Hisingen, inte minst.

Det enda som egentligen skulle gå förlorat med Västlänken är den planerade stationen i Haga. Den vore, med förlov sagt, inte värd många kronor.

Annons

Det både fascinerande och skrämmande här är att projektet kunnat få gå så långt som det gjort utan att den politiska debatten i Göteborg och Västsverige på allvar har kunnat föras. Parterna som står bakom det Västsvenska paketet, där Västra Götalandsregionen - och därmed alla sjuhäradskommuner - är en, hävdar förstås motsatsen, att allt är grundligt diskuterat och utrett. Men alla vet att paketet i praktiken redan var inslaget och klart efter det beramade mötet över en kopp kaffe under Centerstämman i Örebro 2009 mellan dåvarande S-basen i Göteborg, Göran Johansson, dåvarande centerpartistiske regionrådet Kent Johansson och Leif Zetterberg, på den tiden statssekreterare i näringsdepartementet. Därefter gällde det för alla att sitta fint i båten.

Även vi i media ska ha kritik för att bidra till den hallelujastämning som spreds, "häftigt, nu får även Göteborg en tunnelbana, och har Stockholm och Malmö fått var sin citytunnel måste vi ju också få en", ungefär så har snacket gått.

De som - likt Jonas Ransgård (M) och Anneli Hulthén (S) - nu argumenterar att denna fråga inte kan utredas i evighet, att vi nu måste börja bygga och inte bara snacka, signalerar inte egen inre övertygelse. Den måste finnas där när vi talar om något som i grunden förändrar Göteborg för sekel framåt.

Då är ett par ytterligare förlorade år och några hundra miljoner i bortkastad projektering värda att ta.

Särskilt eftersom en fråga som egentligen inte fanns på bordet när besluten fattades, den om höghastighetsbanan längs västkusten, ju tillkommit. Vi har en ny spelplan.

Vad som sagts ovan skulle närmast kunna låta som ett valtal från partiet Vägvalet, som rätt ensamma inom politiken argumenterat emot Västlänken. Men Vägvalet har helt fel om trängselskatten. Den behövs. (Knäppt nog är det bara göteborgarna som ska folkomrösta om den skattens vara eller icke vara 14 september - folk i kringkommuner som Borås och Bollebygd får betala men inte tycka till.)

Men nu har alltså locket lyfts av den kokande kitteln.

"Vi måste hitta bättre alternativ till Västlänken vars kostnader redan nu skenar och som inte innebär någon nytta för vare sig klimatet eller resenärerna", skriver Martin Wannholt, moderat kommunalråd i Göteborg med ansvar för trafikfrågorna, i en debattartikel i Göteborgs-Posten.

Wannholt skriver vidare: "Västlänken blir minst fem miljarder dyrare och missar helt målen för det Västsvenska paketet."

Wannholt säger att det i budgeten för Västlänken till exempel inte ingår "de funktioner vid stationslägena vilka krävs för att resenärerna skall kunna använda och tillgodogöra sig stationerna på avsett och förväntat sätt", liksom att "kommunala intrångsersättningar till följd av Västlänkens byggnation kostar minst två miljarder, med risk för upp till tre miljarder. Bara Liseberg förlorar 400 miljoner. Sammanlagt kan vi i dag redan urskilja 2,5 ofinansierade miljarder till följd av Västlänken och Göteborg sitter där med Svarte Petter."

Annons

Socialdemokraternas trafikpolitiske talesperson, kommunalrådet Johan Nyhus, togs uppenbart på sängen av Wannholts utspel under onsdagen.

Nyhus hävdar att han inte har informerats om att kostnaderna för Västlänken är på väg att stiga kraftigt.

"Jag har även varit i kontakt med trafikverket precis och de säger att budget står fast. Martin har helt fel", säger Johan Nyhus i en kommentar.

Han anser också att Wannholt nu måste avgå, "han har inget förtroende kvar".

Wannholt själv säger att han "vet att han stör, men måste gå ut med detta nu".

Vi kan vänta oss spännande dagar med positionerande inom både M och S i Göteborg. Att det pågår en intern maktstrid inom M lokalt är känt sedan länge. Kanske lyckas Anneli Hulthén fortsätta hålla den socialdemoratiska debatten intern.

Men politikerna i Borås, av alla kulörer, bör också se till att de är pålästa. Västlänken rör även dem och det är tid att säga halt, ta ett djupt andetag och mötas vid förhandlingsbordet på nytt, och inte låta sig skrämmas av att Anders Borg hotar med indragna statliga pengar till Marieholmstunnel, hamnbana och allt annat vettigt.

Lars Näslund
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons