Kultur

Lysande operatrio på Åhaga

Musik Artikeln publicerades

 

Caroline Gentele, Gabriella Lambert-Olsson, Jaqueline Miura.
Foto: Marica Rosengard
Caroline Gentele, Gabriella Lambert-Olsson, Jaqueline Miura.

De tre sångerskornas tolkning av operalitteraturens pärlor är fylld av njutning till alla delar. Här kan man tala om musikalisk förförelse, tycker Bo W Jonsson.

fakta

Näktergalarna. Ett musikaliskt drömspel.

Borås Symfoniorkester

Dirigent: Joachim Gustafsson

Solister: Operatrion Divine - sopranerna Caroline Gentele, Gabriella Lambert-Olsson, Jaqueline Miura

Verk av: Bellini, Donizetti, Verdi, Gounod m fl

Manus: Cecilia Sidenbladh

Regi: Stina Ancher

Publik: 400

Scen: Åhaga

Visa mer...

Titeln Näktergalarna på detta musikaliska drömspel gäller de tre svenska världskända sångerskorna Jenny Lind, Christina Nilsson och Signe Hebbe. Benämningen drömspel legitimerar den aldrig inträffade verkligheten att de tre, som föreställningen vill gestalta, möts någonstans där tidens och rummets befintlighet är upphävd.

Cecilia Sidenbladhs manus har till dels syftet att meddela fragment av kvinnornas karaktär och tillvaro, men framför allt tjänar det som länkar mellan de olika musikinslagen. Och dessa är ju de viktigaste.

Rollerna Jenny, Christina och Signe framställs av respektive Caroline Gentele, Jaqueline Miura och Gabriella Lambert-Olsson, det vill säga Operatrion Divine med underbar klang i sina stämmor och med välgörande professionalism i agerandet. Till detta kommer dirigenten Joachim Gustafssons och hans musikers gedigna ackompanjemang att framhäva solisternas sångpartier. Som kanske anas bjuder allt detta sammantaget på en njutningsfylld musikalisk afton. Det skall skall tilläggas att operatrion genomför sitt drömspel för första gången tillsammans med en symfoniorkester, som synes med framgångsrikt resultat.

Föreställningen är alltså med få undantag ägnad åt operagenren, representerad av välkända kompositörer och deras operor. Mozart, Donizetti, Bellini, Verdi är några som blir väl tillvaratagna med pärlor ur sina verk. I några fall framförs dessa oförglömliga arior som trio, till exempel Nattens drottning ur Mozarts Trollflöjten. En annan variant inträffar när trion djärvt hotar mansreviren genom sin njutbara version av duetten ur Bizets Pärlfiskarna.

Så blir trions föreställning en vacker operapropaganda som vill försäkra, att musik i allmänhet och opera i synnerhet är livsnödvändigt.