Annons

Jenny Wilson prickar in samtidskurvan

Ömsom sansat, ömsom ilsket. Hämndlystet, men aldrig uppgivet, skriver BT:s recensent Karin Grönroos om Jenny Wilsons nya album “Trauma”.
Publicerad 10 april 2019
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Jenny Wilson.
Jenny Wilson.Foto: Oskar Omne

Jenny Wilson

Genre: Pop

Album: Trauma

Bolag: Gold Medal Recordings/BOR

Ett år sedan releasen av “Exorcism”. Ett år sedan Jenny Wilsons femte soloalbum blev som ett slags soundtrack till det nystartade metoo-uppropet. Våldtäkts- och övergreppsskildringarna var själva utgångspunkten och förutsättningen för skivan. Orden skulle ut.

I sig är detta inget ovanligt arbetssätt för Wilson. Ända sedan debutalbumet “Love & youth” och den senare “Hardships!” har hon utgått ifrån det självupplevda i sitt låtskrivande.

Annons

Inte heller musikaliskt lämnas något åt slumpen. Det finns alltid en tanke, ett tema, ett mål. På “Exorcism” spelade till exempel rytmen en huvudroll och spädde på det känslomässiga i arrangemangen. Jagade på.

Ett tredje kännetecken för Jenny Wilson har hittills varit att de olika produktionerna inte följt varandra i varken tema eller sound. Men, där frångår den nya “Trauma” mönstret. Produktionen beskrivs tvärtom som en systerskiva till föregångaren, och de bägge har till och med spelats in parallellt.

Ändå uttrycker de sig på helt olika sätt. “Trauma” är Jenny Wilsons första album på svenska och bygger på berättande snarare än känsla och instinkt. Ömsom sansat, ömsom ilsket. Hämndlystet, men aldrig uppgivet:

“Nu är du rädd. Du var min värsta mardröm, nu hemsöker jag dig/…/Jag skriver av mig trauma, och eviga är orden. Du kommer aldrig glömma mig”, sjunger hon till exempel i andraspåret ”Vem är rädd för vem”.

Men ibland kommer också smärtan tillbaka. Frågetecknen. Då blir musiken skörare, andäktig, nästan psalmlik och Wilson blottar generöst av sin sorg. Som mest uppenbart blir detta kanske i ”Kunde jag (ha hindrat dig)”. Oerhört vacker och drabbande i sin melankoli.

En viktig del av detta är naturligtvis Norrköpings Symfoniorkester och dirigenten Hans Ek som här har ersatt synthar och beats. Det ger skivan ett filmiskt drag som överensstämmer väl med berättelsen och konceptet som sådant.

Så, systerskiva i all ära, men visst har också en del hänt sedan sist. Och återigen är det som att Wilson lyckas pricka in samtidskurvan perfekt.

Karin GrönroosSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons