bokrecension Artikeln publicerades
Petra Revenue.

En kvinna tar sin dotter i famnen och dränker sig i Modersgölen. Hon är varken den första eller sista. Bella Stenberg har läst en poetisk men pladdrig ny bok.

Modersgölen

Spökhistoria

Författare: Petra Revenue

Förlag: Lindelöws

Petra Revenue, mest känd som dramatiker och regissör, placerar sin berättelse i nutid men grundar den i medeltida häxjakt och tyst(ad) kvinnokunskap om besvärjelser och örter. Verkligheten mystifieras. En återkommande referens är ”Häxhammaren”, en framgångsrik medeltida instruktionsbok för häxjakt. Allt binds samman av en kollektiv kvinnovrede riktad mot kristendom och patriarkat men också mot alla som stillatigande tittat på genom historien. På det följer en förbannelse.

Förlaget kallar ”Modersgölen” för low fantasy, men med sin tydliga placering i dagens Göteborg skulle jag snarare säga spökhistoria eller skräck med filosofiskt anslag.

I centrum står en dysfunktionell familj. Elin, som undkom att drunkna men drabbades av psykisk sjukdom. Hennes son Albin. Sanna, den idealiserade flickan han träffar som i sin tur tas av sjön. Jesper, Elins ex och framstående konstnär och Maria, hans yngre flickvän som alla underskattar. Maktstrukturer och moderskap är andra teman. Och en del rätt äckliga beskrivningar av kroppsligt förfall.

Förlaget kallar ”Modersgölen” för low fantasy, men med sin tydliga placering i dagens Göteborg skulle jag snarare säga spökhistoria eller skräck med filosofiskt anslag. Utförandet är en blandning mellan pladdrigt, pretentiöst och poetiskt. Revenue vänder lyckat på klichéer, men överanvänder små samtidskommentarer. I slutändan blir det en bok som vill lite för mycket.