Kultur o Nöje

Frihetsbudskap med taoistisk tvist

Kultur o Nöje ,
Klara, färdiga, gå - en pjäs som är en hyllning till förloraren. Foto: regionteater Väst

Så länge människor jämför sig med varandra kommer det att finnas vinnare och förlorare. Av detta ämne gör Regionteater Väst en underbar föreställning, skriver Peter Grönborg.

Klara, färdiga, stå

Manus: Emma Broström

Regi: Lars Melin

Skådespelare: Michael Engberg, John Lalér och Jenny Nilsson

Scenografi, kostym: Jenny Ljungberg

Ljus: Anna Wemmert Clausen

Mask: Lars Carlsson

Produktion: Regionteater Väst

Scen: Uddevalla

En pjäs där i princip allt stämmer. Så kan uppsättningen av Emma Broströms välskrivna ”Klara, färdiga, gå” beskrivas.

Alla inblandade verkar medvetna om att de deltar i ett kvalitetsprojekt, inte minst de tre inspirerade skådespelarna på den pastellfärgade scenen. Även Lars Melins väl avvägda regi måste framhållas.

Temat berör konkurrensens problematik, vilket lyfts till filosofisk nivå och blir en existentiell fråga. Tre färgstarka individer deltar i en obestämd tävling. De träffas när alla konkurrenter tycks ha gått i mål.

Frågan är hur de ska hantera sitt misslyckande. Mellan den modlöse dysterkvisten och den egotrippade bluffmakaren befinner sig den lättlurade naivisten. Deras samtal är stundtals mycket dråpliga, dock utan att de seriösa bottnarna överges.

Att ett samhälle värderar vinnare är givet. Hur pass hälsosamt segerns pris är kan dock diskuteras. Och det gör denna förskolepjäs på ett underbart sätt.

Varför ska man nödvändigtvis duga någonting till? Som regel är det ju någon annan som drar nytta av denna duglighet, medan vinsten för den som presterar inte alltid är lika självklar.

I så fall ligger det en frihet i att vara oduglig, ett budskap med taoistisk tvist.