Annons
Nyheter

LRF ser rött på hotet mot gröna näringar

När regeringen nu vill införa kilometerskatt är det en extraskatt för oss som bor och verkar på landsbygden, menar skribenten.
Emma-Klara Arnell • Publicerad 28 augusti 2016
Kilometerskatten är tänkt att beskatta alla lastbilstransporter med 26 kronor per mil. Det skulle slå oerhört hårt mot vår framtid inom de gröna näringarna, menar Emma-Klara Arnell. Foto: Bertil Ericson / TT
Kilometerskatten är tänkt att beskatta alla lastbilstransporter med 26 kronor per mil. Det skulle slå oerhört hårt mot vår framtid inom de gröna näringarna, menar Emma-Klara Arnell. Foto: Bertil Ericson / TT

LRF Ungdomen i Sjuhärad ser med stor oro på hur regeringen vill slå undan fötterna för våra framtidsyrken inom de gröna näringarna med en skatt på avstånd till sågverket, kvarnen och musteriet.

Kilometerskatten, även kallad vägslitageavgift, är tänkt att beskatta alla lastbilstransporter med 26 kronor per mil. Det skulle slå oerhört hårt mot vår framtid inom de gröna näringarna, där avstånd är så naturligt och kostnadskrävande för oss att vi inte kör mer än vad som behövs. Då drabbas företaget av onödiga kostnader, och det vill man undvika. Därför kommer kilometerskatten att vara kontraproduktiv och enbart innebära höjda kostnader för företagandet och jobben inom de gröna näringarna.

Annons

Inom skogsindustrin riskerar över 30 procent av Sveriges skogsråvara att vara så olönsam att man inte kommer att kunna slutavverka skogen. Det leder till att vi får svårt att klara omställningen till ett helt förnybart samhälle år 2045. I exportsiffror skulle det märkas med cirka 35 miljarder kronor i minskade inkomster för svenskt näringsliv, vilket slår mot välfärdens skola och omsorg.

När regeringen nu vill införa kilometerskatt är det en extraskatt för oss som bor och verkar på landsbygden. Det är inte avståndet på transporterna som är problemet utan det vi stoppar i tanken i traktorn, lastbilen och bilen. Skogsindustrierna själva ska minska sina utsläpp med 20 procent till 2020 och det utan en fördyrande kilometerskatt. Biodrivmedlet RME, som huvudsakligen produceras av svensk raps, införs mer och mer inom transportsektorn. Det är ett lysande exempel på hur branschen själv sköter sitt ansvar för att kraftigt minska de koldioxidtunga transporterna.

Från LRF Ungdomens sida är vi överens om att kilometerskattens utredning hör hemma på återvinningsstationen. Där kan regeringen förbränna idén så att det kommer någon form av positiv energi ur det, istället för en negativ straffbeskattning på avstånd. Nej till kilometerskatten.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons