Debatt

Upp till bevis för regeringen om Borås–Göteborg

Götalandsbanan
Artikeln publicerades 10 september 2017.
Foto:

Nyligen kom Trafikverkets förslag på infrastruktursatsningar det närmsta decenniet. Precis som befarat finns inte sträckan Göteborg–Borås med. Nu är det upp till bevis för regeringen som tidigare lovat att sträckan ska påbörjas. Alliansregeringen hade med pengar för ny järnväg mellan Västsveriges två största orter i vår infrastrukturplan, men nu är pengarna borta. Ingenting är planerat före 2030 och inte ens då är det säkert att det blir något.

Samtidigt ser vi att Stockholmsperspektivet dominerar. Järnvägen till Uppsala, en jämförbar sträcka, ser ut att få fyrspår, samtidigt som Göteborg–Borås snarare kan klassas som museijärnväg.

Två sträckor för höghastighetståg finns med, en i Östergötland och en i Skåne. Detta trots att sträckan mellan Göteborg och Borås är ett av de största pendlingsstråken i Sverige, dessutom med Landvetter flygplats på vägen. Det är dags att regeringen meddelar byggstart på sträckan som antagligen är Sveriges sämsta och minst attraktiva pendlingsjärnväg. Med en medelhastighet på 68 km/tim är det inte konstigt att folk väljer bilen eller bussen. Det passerar 1 400 bussar förbi Delsjömotet varje dag. Det är en av få sträckor i Sverige mellan större städer där det faktiskt går snabbare att åka på väg. Inte så lite snabbare heller. Andra jämförbara sträckor som Malmö–Lund, Linköping–Norrköping eller Stockholm–Uppsala, har sedan länge väl utbyggd järnväg som går nästan dubbelt så fort.

Att Landvetter flygplats ligger längs sträckan ger också möjlighet till ett mycket stort antal resenärer som ska till och från flygplatsen, som i dag inte har järnvägsförbindelse alls. Med ett Landvetter som växer blir det allt viktigare att kommunikationer till och från flygplatsen fungerar både smidigt, snabbt och miljövänligt.

Före valet lovade nuvarande finansminister att bygget av höghastighetsjärnvägen mellan Göteborg och Borås skulle påskyndas, och att vi haft en västsvensk infrastrukturminister sades vara ett gott tecken. Det är dags för regeringen att leverera. Det är dags att tågen börjar rulla i en fart som inte liknar museijärnvägar. Det är dags att börja bygga för höghastighetståg på sträckan Göteborg–Borås.

Rickard Nordin (C), riksdagsledamot Göteborg och klimatpolitisk talesperson

Kerstin Hermansson (C), gruppledare, Borås

Mikael Larsson (C), riksdagskandidat, Sjuhärad