Annons

EU – en vinst för konsumenten

EU upplevs av en del som någonting långt borta. Men där avgörs en stor del av konsumentfrågorna, menar Jan Bertoft och Örjan Brinkman.
Debatt • Publicerad 24 maj 2019
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Jessica Gow / TT

EU upplevs av en del som en fjärran koloss. Men i EU klubbas det mesta av konsumentlagstiftningen. Genom åren har framgångarna för konsumenterna varit många. Sedan Sverige gick med i EU har vi bland annat sett vinster för väljarna gällande säkrare produkter och livsmedel, skarpare lagstiftning kring kemikalier, utökade möjligheter att reklamera varor och mer energisnåla och mindre miljöbelastande produkter och bilar.

Men politikerna verkar ha misslyckats med att visa på EU:s betydelse. Enligt Novus-undersökningar har väljarna för lite kunskap för att göra ett medvetet val av parti på söndag och var femte svensk är osäker inför valet. Samtidigt visar DN/Ipsos att sex av tio svenskar inte vet att valet ska hållas nu i maj. Det är alltså otroligt viktigt att debatten blir mer relaterbar för väljarna.

Annons

Sveriges Konsumenter är drivande i den europeiska konsumentorganisationen BEUC. Vi vill vitalisera samtalet och inom våra ramar finns otaliga sakfrågor som kan engagera. Därför har BEUC presenterat krav inom fem prioriterade konsumentområden:

* Artificiell intelligens (AI) i konsumenternas tjänst.

* Konsumentprodukter med längre livslängd.

* Förenklad livsmedelsmärkning för det hälsosamma valet.

* Konsumenter ska inte utsättas för skadliga kemikalier.

* Tillgång till mediciner till konkurrenskraftiga priser.

Alla krav finns i vår publikation ”Från Bryssel till köksbordet”. Ut-ifrån den lät vi dagens svenska partier i parlamentet svara på en enkät med 22 frågor. Det vi kan konstatera är att en majoritet av de politiska åtgärderna vi föreslår får stöd. 60 procent av svaren var positiva, 34 procent gav delvis stöd och i 6 procent av frågorna höll partierna inte med.

Störst stöd fick våra krav kring skadliga kemikalier, där vi i 86 procent av frågorna fick fullt stöd, följt av kraven gällande konsumentprodukter med längre livslängd, där 57 procent av svaren var positiva. Samtidigt hittar vi där flest invändningar, 11 procent. Lägst stöd fick kraven kring förenklad hälsomärkning för mat, där knappt 30 procent fick stöd. Mest tveksamma svar fick kraven gällande AI.

Givetvis skiljer vägen fram till förbättringar partierna åt och kommentarerna var många. Men att partierna har tydliga åsikter i konsumentfrågor är glädjande. Och i nuläget viktigt. För genom våra krav kan politikerna visa hur de bland annat är på banan gällande lagstiftning om vår integritet, hur de vill stoppa skadliga varor och att de bryr sig om vår framtid. Att de helt enkelt vill arbeta för oss.

Ambitionerna kring konsumentfrågor hos partierna ger ett sällan skådat läge att debattera väljarnära fakta och EU:s potential. Det är dit vi hoppas att samtalet kan vridas, då debatten i dag ofta missar sakfrågor och folks vardag. Involvera konsumenterna och de som företräder dem. Prata fakta, framgångar och lyft den enskildes förtjänster av och möjligheter inom EU. Det är en rak väg till väljarna. Dessutom behöver näringslivets tunga lobbyister mer motvikt. Det gynnar alla, inklusive marknaden.

Annons

Jan Bertoft, generalsekreterare, Sveriges Konsumenter

Örjan Brinkman, ordförande, BEUC

Annons
Annons
Annons
Annons