Annons

Debatt: Staten bör garantera en fungerande kontanthantering

Debatt • Publicerad 25 mars 2018
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Izabelle Nordfjell/TT

Vi svenskar har de senaste åren ändrat beteende när det gäller hur vi gör när vi betalar. Trenden är att digitala betaltjänster ökar och att kontanterna minskar. Exempel på digitala betalsätt är kort, internetbanker och mobilappar.

Digitaliseringen har bland annat inneburit att många bankkontor har slutat med kontanter, att allt fler butiker inte längre tar emot kontanter och att uttagsautomater har lagts ner.

Annons

Det finns många fördelar med omställningen till digitala betaltjänster, men den är inte problemfri. Det finns bland annat utmaningar när det gäller samhällets sårbarhet och den personliga integriteten. Men den största utmaningen handlar om tillgänglighet.

Digitaliseringen innebär nämligen att vissa användare som är beroende av kontanter kan få problem att genomföra sina betalningar. Särskilt småföretag, föreningar, socioekonomiskt utsatta, äldre och funktionsvarierade har ofta behov av att kunna använda kontanter.

Utmaningarna när det gäller tillgänglighet är extra stora på glesbygden, där det ofta är långt till närmsta kontanthanteringsställe. I vissa glesbygdsområden är det också bristande nättäckning, vilket innebär att digitala betaltjänster inte alltid fungerar.

I rapporten ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2017” konstaterar länsstyrelsen i Västra Götalands län att tillgången till grundläggande betaltjänster inte är tillfredsställande i länet. Antalet ställen för kontantuttag minskar, vilket troligen påverkar användningen av kontanter då individer känner sig tvingade att välja andra betallösningar än kontanter.

Så länge det finns behov av kontanter kommer vi på Bankomat att göra vad vi kan för att de ska vara tillgängliga. Vi etablerar nu fler och fler kontantcenter, där man både kan ta ut och sätta in sedlar. Vi utvecklar också nya sorters betaltjänster som kan bidra till att lösa de tillgänglighetsproblem vi ser i dag, inte minst på glesbygden.

Samtidigt behöver också någon nationell, statlig aktör ta ansvar för att det finns en fungerande kontanthantering i Västra Götaland och övriga landet. Staten ger i dag visst stöd via länsstyrelserna, men det handlar mer om punktinsatser än om ett helhetsgrepp.

Bankomat vill därför uppmana riksdagsledamöter och lokalpolitiker från Västra Götaland att verka för att staten tar nationellt ansvar för kontanthanteringen och dess finansiering.

Nina Wenning, vd, Bankomat AB

Annons
Annons
Annons
Annons