Annons

Pedagogerna i öppna förskolan är inte utbytbara

Besparingarna i öppna förskolan får konsekvenser för det förebyggande arbetet, påpekar skribenterna.
Debatt • Publicerad 28 oktober 2019
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: NTB

Vi har fått information om de besparingar som förskoleförvaltningen har föreslagit inför 2020. På familjecentralerna i Borås, som ligger i utsatta områden, arbetar vi förebyggande. Detta gör vi bland annat tillsammans med pedagogerna på familjecentralerna.

Dagligen samverkar vi socionomer med pedagogerna genom att vi deltar i öppna förskolan och tillsammans möter familjer som vi ger föräldrastöd. Hur ska vi kunna fånga upp föräldrar som behöver stöd om inte pedagogerna, som ett led i samverkan, kontinuerligt kan lotsa familjer i behov till oss socialrådgivare?

”Det tar tid att bygga relationer och det är tydligt att föräldrar besöker de öppna förskolorna när de blir trygga med oss i personalen.”
Annons

Om besparingarna kommer innebära att familjerna möts av flera olika pedagoger faller vår samverkan. Kontinuiteten är nyckeln – att möta samma personal varje dag som finns där, som har tid att lyssna, stödja och skapa relationer/tillit. Vi anser att pedagogerna inte är utbytbara. Det handlar om att de ska kunna bygga relationer med föräldrarna som besöker öppna förskolor. Det tar tid att bygga relationer och det är tydligt att föräldrar besöker de öppna förskolorna när de blir trygga med oss i personalen, vilket de inte blir om de möter olika pedagoger varje gång de besöker oss.

Vidare samverkar vi med pedagogerna genom olika behovsgrupper, föräldrastödsprogram såsom trygghetscirkel och ABC, föräldragruppen BVC och babymassage. Ofta har vi socialrådgivare denna typ av grupper tillsammans med pedagoger och det håller inte om vi ska göra detta tillsammans med olika pedagoger varje gång eftersom även det bygger på relationer. Denna typ av samverkan sker när öppna förskolan inte är öppen. För att kunna ge föräldrastöd behöver vi ha tid för samverkan som sker även utanför öppettiderna, såsom samverkansmöten och reflektionsmöten.

Studier har visat att våra kompetenser kompletterar varandra och är en styrka. Studier har också visat att vi är modeller för föräldrarna i hur de ska vara gentemot sina barn (Forster). Vad händer i ett långsiktigt perspektiv om våra besökare inte får denna typ av stöd? Tidiga och förebyggande insatser lönar sig i längden, både mänskligt och ekonomiskt.

Tidiga insatser gör skillnad för barn. Socialstyrelsen skriver att barn, föräldrar och hela samhället tjänar på att skolan, socialtjänsten och vården arbetar tillsammans för att hjälpa barn i tid.

”Redan tidigt i livet påverkar föräldrarnas levnadsvillkor barnens hälsa. Sociala klyftor leder till hälsoskillnader som ökar med åren. Därför är det angeläget med tidiga insatser som främjar barnens hälsoutveckling och förhindrar att det uppstår problem. På familjecentralerna ligger tonvikten på att stärka barns och föräldrars frisk- och skyddsfaktorer”.

Juel Gabriel

Gunilla Engdahl

Lena Eliasson Svensson

socialrådgivare på familjecentralerna

Annons
Annons
Annons
Annons